Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Stoffe79

Bottenmåla dreven?

Rekommendera Poster

Hur brukar ni göra?  förra ägaren hade bottenmålat hela underdelen av drevet som ligger i vattnet.  Men jag har nu tagit bort den gammla bottenfärgen och lagt på primer och ny färg.  Bör jag bottenmåla den delen av drevet eller hur gör ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, man brukar inte bottenmåla drevet, spraya med drevlack bara, den har väl lite beväxningshämmande ämnen i sig, sen brukar jag vid tillfälle svampa/borsta av drevet i et ett par gånger under säsongen.

Till hösten är det oftast ändå rätt mycket beväxning o havtulpaner på ändå och då blir det rengöring/slipning/lackning igen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en gång grundat drevet med primer och sedan sprutar jag på VC Propodrev (Inget Eco-tjafs, förstås). Behövs bara ett tunt skikt varje år. Spolar naturligtvis rent med högtrycksspruta efter upptagning varje höst. Aldrig några problem med beväxning. Gäller förstås  att inte måla över anoderna.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet att det som växer på drevet är lätt att skura bort med en borste under säsongen.

Har haft omålat och kört med svabben men kör numera målat eftersom tidigare ägare gjort det vägvalet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...