Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
andyman

besiktiga båt på vattnet vs på land

Rekommendera Poster

Jag är interesserad av att köpa en Misil II, men dom flesta båtarna till salu är nu redan på vattnet. 

Hur viktigt är det att ta upp båten för att kolla skrov/köl, ev hur lätt är det att upptäcka osmos och skrovskador när båten är på vattnet?

A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kolla den först i vattnet. Men det är ju lika viktigt att kolla den under med. Kan tänka mig att det är ändå viktigare på en segelbåt än motorbåt. Kölen bör ju avsolut kollas. Om du hittar en du är intresserad av när du provat den i vattnet så lär den ju upp iallafall. Skulle det då visa sig att det är sprickor runt kölen eller liknande när du ska köpa och hämta den så har väl säljaren att välja på att pruta bra eller behålla den. Men betala inte för en båt du bara sett halva av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Be att få båten upplyft för inspektion om du är osäker. Bör inte gå på så mycket och ta det på din bekostnad om du köper båten och på säljarens om du hittar något som gör att du inte vill gå igenom med köpet.

Jag tycker det är väldigt viktigt att få möjlighet att testa båten i vattnet innan jag bestämde mig - men här har jag förstått att många resonerar lite olika. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag provkörde i vattnet först för att känna på båten. Lyft för besiktning ingick i båtfirmans åtagande. Jag betalade besiktningsmannen.

Skulle inte heller köpa en båt där man bara sett hälften antingen bara i vattnet eller bara på land. Möjligen om det gäller billigare objekt där en merkostnad på några tusen för besiktning är kännbart.

Det är mycket svårt att se skrovskador i vattnet skulle jag tro. Om det syns påverkan på inredning etc är det ganska grova skador.

Senast ändrad av Anders_St | 20 juni 2009 | 22:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...