Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Marcusgr

Rigglängd och snurrfunderingar

Rekommendera Poster

Hej,

Har en fråga om ett ämne som redan behandlats 1000-tals gånger; rigglängd.

Jag har en TG-Marin Sport, inte denna men samma modell: http://kitoloppet.fi/main/filemanager/15sstart.JPG

Från akterspegelns topp till botten på båten är det 52cm. Vad jag fått fram så tävlades det med dessa båtar med just kortrigg. Jag har en Mariner 20hp kortrigg, lånar den från fiskebåten.

Problemet är att jag får upp båten i löjligt låg hastighet. Med min gamla, original propeller, till Mariner 20hästaren, så gick båten 42km/h. Propellern var riktigt kass och sönder på flera ställen och motorn varvade fullt på en gång. Köpte en ProPulse 4902, med den varvar motorn knappt något på max och går 40km/h, med bara två blad på fick jag upp den i 45km/h. Märkte då att gasvajern är lite lös, så lite påverkar det, men det är inte mycket som saknas av gasutslaget. Men inte vet jag om den sista centimetern av utslaget ger väldigt stor del av kraften... Kavitationsplattan (hette den så?) är nu ungefär 5cm högre upp än båtbottnen. När jag gasar på ser det emellanåt ut som att propellern skulle komma lite ovanför vattenytan...

Var skall vikten placeras i en sånhär båt? Borde jag satsa på att få lite vikt frami också, eller bara lägga allt (dvs tanken) längst bak?

Film från körandet:

(Får veva framochtillbaka på ratten pga att styrstaget är provisoriskt. Gjorde det av ett alurör som flexar mycket. Nu är det dock lite kraftigare grejer på...

 

Vad kan jag göra för att få upp hastigheten? Är motorn slut (den är från 80-talets början), är rigglängden helt enkelt för kort för att komma upp i hastighet eller är något annat helt fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fixa gasreglaget så att du verkligen ger max gas.

Motorn verkar vara vinklad inåt, tilta ut och se om inte det ger ett par knop. Idealet är att båten ligger på gränsen till att börjar tugga.

Vikten så långt tillbaka som möjligt.

Propulse tror jag inte alls på i det här sammanhanget med rejält upphissad motor, snacka lite med tex Propellertrim vad som kan vara lämpligt för din båt o motor, kanske ngt 2 bladigt? Skaffa en varvräknare så att du vet att maxvarv hamnar rätt!

Kort rigg (381mm) på en akterspegel som är avsedd för en lång rigg (508mm) låter ju som en kanske väl kraftig hissning, bara halva propellern under båtbotten! Kaviterar den inte väldigt mycket (fast det låter ju inte så på videon). Men, har själv mkt lite koll på vad som kan vara vettig hissning på din båt som bör vara hyfsat snabb och väldigt lättdrivet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...