Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
shadowfire

Val av båt (förstagångsköpare)

Rekommendera Poster

Ny på forumet - snart ny i båtlivet (har aldrig ägt eller kört en motorbåt).
Håller på att konfiskera sommarstuga båtbrygga vid Nordre Älv, men har absolut ingen aning om vilken typ av båt jag ska köpa. Kom gärna med tips!

Båtplatsen ligger 10-15 båtminuter från skären har jag fått info om, så jag vill ha så pass mkt krut i båten att det inte tar hela dagen att ta sig ut genom älven.

Syftet är främst att lära känna havet och båtlivet i sig, dvs lite goa dagsturer soliga dagar.
Jag har fiskeintresse från sötvatten o vill gärna prova på havsfiske från båt. Plus är om det går att dra vattenskidor efter båten. Övernattning ej ett krav. Den bör kunna ta 3-4 personer iaf sett till storleken. Det bör också vara något man kan dra upp på land på trailer utan att behöva äga en fet jeep.

Budget? Någonstans kring 150 tkr går nog smärtgränsen. Kanske ska börja med en sämre båt med tanke på min sjöovana (lär ju kvadda ett antal bryggor?).

Vad ska jag sikta på? Styrpulpet? Någon billigare daycruiser? Tacksam för tips!

Ha en go midsommar!

Senast ändrad av shadowfire | 19 juni 2009 | 13:16

Senast ändrad av shadowfire | 19 juni 2009 | 13:19

Senast ändrad av shadowfire | 19 juni 2009 | 13:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är en båtminut för något?

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar om han inte menar distansminut???

// Pelle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vart i Nordre Älv ska du starta från ?

Älven är inte särskilt lång.

Kungälv till Kornhall ~4,8 M

Kornhall till Marstrand ~12/14 M

Kornhall till Rörö ~9 M

Ska du kunna vattenskida bör väl båten kunna göra i vart fall 20 knop ?

Då tar du dig till Marstrand på under en timme, och däremellan finns det gott om skärgård/öar/fiskeplatser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Håller med föregående. En styrpulpet som inte är mindre än 5 meter skulle nog sitta som handen. Du kommer nog undan billigare med en 2-takt. Finns trådar om för och nackdelar med 2 resp 4-takt, sen kan du bilda dig en egen uppfattning om vad du tycker du ska ha. Jag tycker iallafall den största styrpulpeten du kan hitta typ. Berätta gärna vad det blev sen. Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Styrpulpet kan nog vara en bra båt att börja med speciellt om du vill fiska.
Skall du ut på havet välj en lite större båt runt 5,5-6 meter.
Kanske det här kan vara nåt:

Ryds 568 GT med Mariner(=Mercury) Optimax 135 hk direktinsprutad tvåtaktare (dock kankse lite väl många hästkrafter):
http://www.blocket.se/goteborg/Ryds_568_Mariner_135_Optimax__05_22071234.htm?ca=7&w=3&last=1

Eller om du föredrar en betydligt beskedligare motor, en 75 hk 4-takt, samma båt:
http://www.blocket.se/goteborg/Ryds_568_GT___05_22174584.htm?ca=7&w=3
Dock bör man nog ha ca 90-115 hk åtminstone på en Ryds 568 för att den skall komma till sin rätt, 75 hk är nog i svagaste laget.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 20 juni 2009 | 14:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och välkommen till båtlivet!

Självklart skall du skaffa båt. Men att börja med en begagnad är inte så dumt. Du får säkert tillbaka nästan vad du köper den får om ett eller ett par år. Fördelen är att du gör misstagen med en begagnad och redan sliten båt. Jag gjorde nämligen tvärtom - Jag började med en ny. Det innebar dyra reparationer av både grundstötning och ordentliga repor i gelcoaten när jag lärde mig lägga till. När du blivit mer van är det kanske dags för en nyare och finare båt. Men det är bara min åsikt. Välj det som känns bäst.

/Hjälmarepiraten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...