Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Noboat

Överhettning ? Impeller eller termostat ?

Rekommendera Poster

I slutet av förra säsomgen fick jag problem med att varningssignalen ljöd vid tomgång. Trodde jag hade löst problemet, men tyvärr ...

Signalen kommer efter körning då motorn ligger i tomgång. Skvallerstråle finns , bra flöde och tempen på vattnet är varm, men inte het. Då signalen ljöd stängde jag av motorn snabbt. Det vatten som kommer efter motoravstängning var hett. En kort stund senare ( 1-2 min) startar jag motor igen och tempen på vattnet svalt.

Till saken hör att motorn är nyss servad. Verkstaden informerad om problemet som var förra säsomgen. De uppger att det vid körning med muff inte uppkommit ngt problem samt att impeller såg ok ut.

Har nu kört ca 3 -4 h efter service varav ca 2 i trollinghastighet ( 2knop). Inga problem alls under färd ( än så länge), enbart vid tomgång.

Motorn är en 50 kh Mercury av -98 års modell.

Känns klart olustigt att inte kunna lita på motorn. Mycket tacksam för uppslag som hjälper problemet



Senast ändrad av Noboat | 19 juni 2009 | 00:05



Senast ändrad av Noboat | 19 juni 2009 | 00:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Service, innebär det att drevet tas isär för inspektion av impeller trots att stråle finns.

Skulle inte tro det.

Har du bytt impeller ngn gång?

Om inte byt omedelbart, det går inte att säga att impellern ser bra ut genom att titta på den.

Måste tas loss och kollas.

Hett vatten efter avstängning pga ingen tillförsel av kallt vatten.

sten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det säkert ett vanligt fel ,det finns ett korisionsproblem bakom detta fel rätt så vanligt i övre adepterplattan alltså under motorblocket där kylvatten rörets infästning sitter där finns det en tätning det korriderar i plattan runt kylvatten röret o tätningen så att det blir en förträngning en strypning på flödet ,finns ett servicemedelande om detta.En del arbete o byta detta så prova o byt impellern först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du är säker på att det är varning för överhettning? Tycker feleffekterna också kan tyda på oljetrycksvarning. På tomgång går oljetrycket ner, och det verkar som det trillar under varningsnivån. Prova att rycka ut kabeln till oljetrycksvakten (om sådan finns) och kör, då ska det vara tyst om detta är felet.

/Henrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Re : Wanmar. Tack är nog dags att byta mpeller om inte för att eliminera felkälla. Lite härsken på verkstan trots allt eftersom jag bad dem specifikt om att byta impeller , men de avstod då de bedömde att den inte var sliten och att åtgärden var onödig.

Hoppas iofs att det trots allt är impeller eftersom det både verkar billgare och enklare.

 

Re: Henrik. Vad skall jag dra ur lite mer specifikt ? För mig är motorer underbara men mystiska ting. Kan väl identifiera förgasare, tändkablar och stift, men inte så värst mycket mer. När det gäller varningssignalen så är det enligt instruktionsboken tecken på antingen överhettning eller lågt oljetryck, men som jag uppfattar det samma signal. Om oljetrycket är för lågt så skall väl detta också åtgärdas ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är ej oljetrycket,har varit i kontakt med flera motorer av just fyrtakt 40-60 med detta fel.korrisionsproblem i adepterplattan runt tätningen .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mekanikern har testat av motorn och han är säker på att det är ett vanligt termostatfel. Vi börjar väl med att byta den, så får vi se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen !

Då vi satsade på att det var ett termostatfel så har jag under hela juli väntat på reservdelar. Idag har vi bytat termostat och givare till den. Vid test vid bryggan så larmar den inte längre. Verkar som om problemet är löst. Heder åt verkstan som debiterar för materialet men inte tiden då de visste om problemet och trodde att det var löst.

Återstår bara att testa i skarpt läge och se om vi verkligen har löst problemet, men det verkar onekligen lovande.

Återkommer med rapport.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns visst en gud.

Nu har jag plågat motorstackarn ganska rejält. Ingen summer höres. Skönt ! N får väl fisken se upp!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...