ToreBilldal 0 Postad 18 Juni , 2009 Har i min båt (Hanse 341) fått ett mystiskt fel. Efter ett antal timmar när kylen är påslagen så dör hela elcentralen. Driftbatterierna är OK dvs visar 12,5 volt. När jag sedan slår av och på huvudströmbrytaren så går det fram el igen. Sedan händer samma sak igen. Tog dit en båtmekaniker som rådde mig att byta de billiga huvudströmbrytarna till bättre kvalitet. Jag gjrode dette men med samma resultat. Slår av och på strömbrytaren igen och så plötsligt fungerar det. Har ännu inte hunnit kolla om det har med kylen att göra men ska göra det. Får en känsla att det sitter en automatsäkring någonstans men kan den då slå på igen när jag vrider på huvudströmbrytaren? Förbrukare som ligger vid sidan om denna tex radio och voltmätare etc. funkar normalt. Finns det någon som kan ge mig en ledtråd? ToreBilldal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 18 Juni , 2009 En automatsäkring återställer man själv, så det kan du nog utesluta, börja med att koppla ur kylen och andra förbrukare, en efter en och lokalisera felet på detta sätt. På vilket sätt dör hela elcentralen? funkar ingenting som är kopplat via den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hplar 0 Postad 18 Juni , 2009 Kan vara ett eller jordningsfel i eller till elcentralen. Kolla om Du har någon huvudkabel som går in i elcentralen och följ den bakåt så Du ser vart den tar vägen och vilka anslutningar den passerar. Starta sedan kylen och vänta tills elcentralen slår av, gör inte en nystart av elcentralen utan börja mäta i elcentralen med hjälp av en testmejsel. Innan Du börjar mäta, kolla om ngt är varmt i centralen, men akta så Du inte bränner dig. Börja där kabeln går in i elcentralen, följ kabeln bakåt och kolla var det kommer ström igen. Då kan Du lokalicera var nånstans strömmen upphör att komma in i elcentralen. Om Du skulle finna att kabeln in i centralen ger ström initialt men sedan försvinner i själva centralen och Du dessutom hittar nån het koppling/kabel då ligger felet i centralen och får åtgärdas där. Se även stycket nedan, kan finnas samband. Finns en sak till, beroende på typ av elcentral. Finns system som slår av centralen om batteriet börjar vekna. Kolla hur många volt Du har i batterierna när Du slår på kylen och dina elgrejor är i drift. 12.5 volt kan snabbt bli 11.9 och finns en brytare i skåpet av den typen så slår den av och behöver inte startas upp igen utan reagerar på strömstyrkan i batterierna. När Du stängt av din kyl så känner brytaren mer än 11,9 volt, kanske 12,3 och hoppar det hela igång igen. Man kan också göra som captenen säger, finns säkert ytterligare vägar att gå. Gla misummer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 18 Juni , 2009 Om din kyl har någon form av elafrostning eller hetgasavfrostning kan den dra mera ström då. Men då borde det inte räcka med att bryta och slå till igen då. Om du har en 230/12V konverter kan du ju koppla den i den hemma och se om det händer något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 18 Juni , 2009 Min spontana tanke är att dina batterier är dåliga. Kylen slår nog ifrån för att spänningen blir för låg. Prova att ladda batterierna ordentligt, Alt byt batterier, kolla också så att din generator ger tillräckligt med laddström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 19 Juni , 2009 En fråga. När du slår av huvudbrytaren och slår till den igen händer samma sak, skriver du. Betyder det att elen dör först efter ett antal timmar igen? Om den dör ganska snabbt efter andra tillslaget håller jag med Nemtrix. Säkert dåliga batterier. Om inte bör du nog göra felsökning enligt tidigare förslag. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ToreBilldal 0 Postad 20 Juni , 2009 Tack för svar. Efter jag skrev inlägget så kom jag tillbaka till båten efter 24 timmar med kylen på och allt funkade fortfarande. För att se om det också kunde hända med andra förbrukare så lät ´ jag en lampa lysa och efter 18 timmar funkar allt fortfarande. Vad gäller batterierna är de säkert ok 1,5 säsong stora Tudor marinbatterier på 100 amp (tror jag). Vad somtidigare hänt är att hela elcentralen dör och att inget som är anslutet till den funkar. När jag sedan slår av och på huvudbrytaren några ggr så går allt igång igen. Jag har försökt utesluta att något är fel på de grova kablarna vid huvudbrytaren genom att vicka på dem för att provocera ett avbrott i centralen. Jag ska ägna dagen idag åt att föröka mäta allt jag kommer åt. Har också lånat en tångamperemätare för detta även om jag vet ganska lite om hur den funkar. Välkommen med fler goda råd! ToreBilldal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 20 Juni , 2009 Men? En elcentral är bara en plåtbit, några säkringar och strömbrytare? Finns liksom inget som kan hänga upp sig där. Finns det möjligen en elektronikburk i centralen som ska rädda batterier från djupurladdning? Som i så fall kan slå ifrån vid strax under 11 V och inte ska slå på igen förrän den känner att laddningen startat eller att man startar om anläggningen? En del kylskåp gör samma sak, slår ifrån sig vid 10.5 V för att rädda batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 20 Juni , 2009 En tångamperemeter är det bara att sätta runt kabeln du vill kolla om det går ström igenom. Du får bara mäta kabeln. Mäter du två kablar och jord blir det noll utslag. De flesta tångamperemätare tar bara växelström. Finns inga billiga som tar likström. Men det är bra att ha en. Den billigaste för likström jag sett kostade 1000:- tror jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 20 Juni , 2009 En tångamperemeter är ovärderlig i jakten på elfel- Billiga tångamperemeter finns hos bland annat Biltema. http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=91949 http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=81489 En rekommendation är att välja en med så liten käft som möjligt för bästa noggrannhet. Sedan är det upp till var och en att värdera pris kontra prestanda. Senast ändrad av Flipp760 | 20 juni 2009 | 21:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 21 Juni , 2009 Dom i länken var de billigaste jag sett Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser