Snipan_71 0 Postad 18 Juni , 2009 Har köpt en äldre motorseglare som förra ägaren hade lagt nytt rufftak på, dessvärre har han inte märkt upp vart mastfoten satt, han säger sig inte heller komma ihåg på ett ungefär Hur kan jag göra för att få fram vart masten ska stå? Tacksam för hjälp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 18 Juni , 2009 Har du raka spridare på masten? Tänk dig då en linje mellan röstjärnen där du fäster toppvanten. Mitt på den bör det vara som masten skall stå. Men, det borde också gå att se underifrån eftersom det bör finnas en balk, ett skott eller en stötta där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snipan_71 0 Postad 18 Juni , 2009 Tyvärr så är spridarna borta, måste skaffa nya, men jag tror de ska vara raka. Under ruffen så finns det två skott med ungefär 60-70cm mellan sig, kan det vara ungefär mitt i mellan masten ska stå? Det blir även rakt mellan röstjärnen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 18 Juni , 2009 Har du enkla eller dubbla undervant? Är det en mastheadrigg eller partial? Är det dubbla och masthead kan du utgå från att du har raka spridare. Då ska toppvanten sitta på de mittersta röstjärnen. Om den skall stå mellan skotten måste det vara en balk mellan dessa, annars har du snart en genomgående mast! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser