Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
MikaelC

Hur svårt montera hydralstyrning?

Rekommendera Poster

Hej, vi behöver byta styrning på vår nyinköpta begangnade Örnvik 566 MC med 75hp evinrude e-tech då kabelstryningen är sjukt trög. Har läst mig till på forumet att det är hydralstryning man ska satsa på och att Baystar är ett bra alternativ. Funderar på att köpa styrningen från USA för att få ner priset och montera själv (ca 500 dollar frakt mot att Erlandsons vill ha 6700 kr).

Men hur svårt är det att montera styrningen själv? Har läst att man ska mäta först och se om motorbrunnet är stor nog, men stegen efter det? Vi har aldrig bytt stryning tidigare men kan nog beteckna oss som relativt händiga då vi byggt ett hus själva som inte läcker in eller blåser bort ;-)

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räkna in tull och moms på totalsumman, inköp frakt, innan du betalt allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Att byta till hydraulstyrning klarar man lätt med normal händighet. Jag bytte själv min gamla Teleflexstyrning, som gick trögt som bara den, på en tidigare båt. Det som tar mest tid är att göra ett större hål på instrumentbrädan - resten går problemfritt. Det är bara att följa instruktionerna steg för steg. Resultatet blir en befrielse när man kan snurra ratten snabbt vid tilläggningar och andra manövrar.

Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hål i instrumentbrädan fixas enkelt med en hålsåg. Bulta fast en bit plyfa eler liknade i  skruvhålen till den gamla styrväxel. Märk ut centrum och borra sedan med passande hålsåg.

Biltema har satser med sågar av snabbstål (HSS) bimetall. Dessa är mkt prisvärda. Komplettera med passande hålsåg från byggvaruhuset. De finns sådana som passar i fästet. Det kostar några hundra, men betalar sig var gång det skall göras ett lite större hål.

Min erfarenhet är att de vita hålsågar Biltema säljer är samma kvalitet som de som finns på byggvaruhuset. Jag har tom kört genom spik med dem. Sannolikt samma tillverkare, men det är ett helt annat pris. 

Senast ändrad av guestsson | 18 juni 2009 | 19:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bytte till en Seastar hydraulstyrning förra året och det var inte speciellt svårt.

Tog några timmar och är man bara noggrann vid luftningen och ser till att få bort all luftbubblor så är det inga problem och man har en underbar styrning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bytte till Baystars hydraul i våras (4995:- erlandssons) och det var plättlätt. Det enda man bör tänka på är att lufta många ggr och gärna några till. Var själv tvungen att veva ratten ca 100 ggr fram o tillbaks och sen låta den vila över natten med oljeflaskan hängandes fortfarande monterad och sen veva några varv till då det ännu kom lite bubblor. Men sen var det ju en fröjd att testa.

Lycka till!

Pelle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla för svaren!

Perfekt, då ska vi åka till Erlandssons så fort det öppnar efter midsommar och köpa styrningen :-)

Och se till att vi har rätt hålborr. Har kvar en sats från husbygget som kanske passar. Samt följa anvisningarna så klart.

Tack än en gång, trevlig midsommar!

/Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...