nonnes 0 Postad 18 Juni , 2009 FAKTA: Ockelbo DC21 AQ170 B30 med 280 drev och 3 st Solexförgasare årsmod 1974 HÄNDELSE: Då jag och en vän skulle ställa tändningen upptäckte vi att det läckte bensin ur locket/packningen till membranhusen. Varje gång man gasade/tryckte ned reglage pressades det ut c:a en kvarts tesked med bensin från alla tre förgasarna, som droppade ned på avgasröret. Inte bra. Talade med olika ”mekaniker” som alla sa att jag skulle köpa en renoveringssats till förgasarna. Läckaget berodde sanolikt på trötta packningar som torkat då båten legat på land i mer än 1 år. Köpte 3 renoveringssatser och har nu bytt membran samt packningar (ej nålventil) och vad jag kan se finns inget läckage längre...Däremot startar inte båten som den skall Pumpar några ggr och vrider om nyckel...motor startar och går upp i varv (4-7 sek)för att sedan sakta dö. Tetstar igen med att pumpa några gånger, motorn startar, går upp i varv (4-7sek) för att dö igen. Jag testar även att ge lite gaspådrag den korta stund motorn faktiskt går men då verkar den kvävas ännu snabbare. VÄRT ATT VETA KANSKE: Under samma månad som detta hände har jag anv. båten på sjön. Den har startat perfekt, gått jämt på höga och låga varv och inte erbjudit några problem alls. Strulet har kommit efter att jag bytt till nya membran samt packningar. Vi behöver hjälp att lösa detta idag tor den 18/6 och är mycket tacksamma för kostruktiva ideér. Om någon känner sig kvalificerad att fysiskt assistera utgår självfallet ersättning. Mvh john 0735 303013 Senast ändrad av nonnes | 18 juni 2009 | 08:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 18 Juni , 2009 det verkar som du har monterat någonting fel det låter som du har blokerat någonting i lågfartssystemet för du hade ju tomgång förut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nonnes 0 Postad 18 Juni , 2009 Hej och tack för ett snabbt svar. Men ... vad är lågfartssystemet??? mvh john Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 18 Juni , 2009 alltså tomgångsystemet i förgasaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeterRiverInn 0 Postad 18 Juni , 2009 Jag har precis haft isär mina sammalika förgasare i våras. Jag skulle tippa på att du skruvat på luftskruvarna. Kolla i verkstadshandboken hur gånga varv de ska skruvas in/ut. enligt dina pilar läcket det vid accelerationspumpen. Den har ju en lång justeringsmöjlighet på spjällarmen. Kanske den står fel? LyckA till. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeterRiverInn 0 Postad 18 Juni , 2009 Verkstadshandboken: http://koti.mbnet.fi/fredrikr/AQ105,115,130,165,170/AQ105,115,130,165,170.html /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hplar 0 Postad 18 Juni , 2009 John, om Du har en mek bensinpump som kanske också är gisten så kan ju ett förändrat högre tryck (de gamla läget var ju läckage och därmed mindre tryck i pumpen) gjort att pumpmembranet har gett sig. Lite långsökt kanske, men det är ju bara midsommar en helg per år. Kan vara svårt att testa på annat sätt än att demontera pumpen, men se till att Du har tillgång till både membran och packning innan Du demonterar, grejerna kan ju vara felfria men gå sönder när Du demonterar. Ha en skön midsommar! PS! När ni trampat runt i maskinrummet, kolla så att det inte hänt något i anslutning mellan tank och bensinpump, gamla slangar och anslutningar kan börja läcka in luft utan att Du får ett synligt bränsleläckage. Då får Du för lite soppa upp till förgasarna. DS Senast ändrad av Hplar | 18 juni 2009 | 16:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nonnes 0 Postad 21 Juni , 2009 tack för alla svar...problemet löst med justering av luft- & tomgångsskruvar. Glad sommar =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser