Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
nonnes

MIDSOMMARPANIK MED MOTORPROBLEM

Rekommendera Poster

 

FAKTA:

Ockelbo DC21 AQ170 B30 med 280 drev och 3 st Solexförgasare årsmod 1974

 

 

HÄNDELSE:

Då jag och en vän skulle ställa tändningen upptäckte vi att det läckte bensin ur locket/packningen till membranhusen. Varje gång man gasade/tryckte ned reglage pressades det ut c:a en kvarts tesked med bensin från alla tre förgasarna, som droppade ned på avgasröret. Inte bra.

Talade med olika ”mekaniker” som alla sa att jag skulle köpa en renoveringssats till förgasarna. Läckaget berodde sanolikt på trötta packningar som torkat då båten legat på land i mer än 1 år.

Köpte 3 renoveringssatser och har nu bytt membran samt packningar (ej nålventil) och vad jag kan se finns inget läckage längre...Däremot startar inte båten som den skall

Pumpar några ggr och vrider om nyckel...motor startar och går upp i varv (4-7 sek)för att sedan sakta dö. Tetstar igen med att pumpa några gånger, motorn startar, går upp i varv (4-7sek) för att dö igen. Jag testar även att ge lite gaspådrag den korta stund motorn faktiskt går men då verkar den kvävas ännu snabbare.

VÄRT ATT VETA KANSKE:

Under samma månad som detta hände har jag anv. båten på sjön. Den har startat perfekt, gått jämt på höga och låga varv och inte erbjudit några problem alls. Strulet har kommit efter att jag bytt till nya membran samt packningar.

Vi behöver hjälp att lösa detta idag tor den 18/6 och är mycket tacksamma för kostruktiva ideér. Om någon känner sig kvalificerad att fysiskt assistera utgår självfallet ersättning.

Mvh

john 0735 303013

 



Senast ändrad av nonnes | 18 juni 2009 | 08:48

post-10006328-1394235973,1499_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det verkar som du har monterat någonting fel det låter som du har blokerat någonting i lågfartssystemet för du hade ju tomgång förut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för ett snabbt svar.

 

Men ... vad är lågfartssystemet???

 

mvh

john

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

alltså tomgångsystemet i förgasaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis haft isär mina sammalika förgasare i våras. Jag skulle tippa på att du skruvat på luftskruvarna. Kolla i verkstadshandboken hur gånga varv de ska skruvas in/ut. enligt dina pilar läcket det vid accelerationspumpen. Den har ju en lång justeringsmöjlighet på spjällarmen. Kanske den står fel? LyckA till. /Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

John, om Du har en mek bensinpump som kanske också är gisten så kan ju ett förändrat högre tryck (de gamla läget var ju läckage och därmed mindre tryck i pumpen) gjort att pumpmembranet har gett sig. Lite långsökt kanske, men det är ju bara midsommar en helg per år. Kan vara svårt att testa på annat sätt än att demontera pumpen, men se till att Du har tillgång till både membran och packning innan Du demonterar, grejerna kan ju vara felfria men gå sönder när Du demonterar.

Ha en skön midsommar!
Cool

PS! När ni trampat runt i maskinrummet, kolla så att det inte hänt något i anslutning mellan tank och bensinpump, gamla slangar och anslutningar kan börja läcka in luft utan att Du får ett synligt bränsleläckage. Då får Du för lite soppa upp till förgasarna. DS



Senast ändrad av Hplar | 18 juni 2009 | 16:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för alla svar...problemet löst med justering av luft- & tomgångsskruvar.

 

Glad sommar =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...