Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
surfamera

Förbrukning E-tec

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har kollat testerna utombordare 75hk (Båtnytt 2007) resp 115 hk (Dansk test 2008) i tidningarna och E-tec verkar dra mest soppa. Jag är intresserad av 90 hk och undrar om förhållandet är linjärt...mao drar en 2009 90 hk E-tecen mer än en 2009 Optimax 90 som är den andra motorn jag ät intresserad av? Det som är intressant är förbrukning i marshcfart. Toppfart är ointressant.

:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ett test av 90-100 hk i båtnytt nr 2 2009. Enligt testet drar e-tec 90 hk 0.77 l/dist vid 27 knop och motsvarande förbrukning med optimax 90 hk var 0.74. Vid gasavdrag på -1500 rpm var förbrukningen 0.75 och 0.71 l/dist för e-tec respektive optimax. Toppfarten med optimaxen var 36.8 knop och 33 knop för e-tec. Motorerna provades på en AMT 185 R.

/Micke 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah, tack! Det skiljer ju nästan ingenting på 90 hästarna i den farten. Jag ska kolla på biblan. Måste ha missat det numret...brukar låna Båtnytt regelbundet från Bokbussen. E-tec är ju bra på avgaser vilket jag prioriterar högt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite underligt att dom jämför med vid vilka RPM för olika motorer har olika varvtals register. Och E-TEC 90 drar vid vissa varvtal mindre än många fyrtaktare i test jag läst, Finska båttidningar. Propellerval etc spelar också in. Optimax brukar förbruka kopiösa mängder vid maxvarv. Vid tomgång drar en 90 E-TEC bara ca 0,6L/H.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska kolla testen i e.m. om nr2 finns på bibblan. Jag kommer att använda båten till transport och wakeboard och lite fiske (inte trolling). Snart sommar och det ska bli jättekul med båt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag kollat alla testerna och det verkar vara en mycket bra motor (E-tec) om man inte prioriterar toppfarten. Då är det nära ett köp.

:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det är nog en bra motor, kolla bara att den installeras rätt och når 5000-5200 RPM på topvarv med normal last. Ett bra forum för E-TEC är www.etecownersgroup.com kolla där vad experterna säger. När jag köpte min båt och 75a så var inte installationen optimal, önskar jag läst och sedan kollat när jag fick båten.. Nu fixa jag ett par detaljer i efterhand..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...