Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
hace1

Propeller på amerikansk DC 21 fot med 260hk

Rekommendera Poster

Hej, efter en grundstötning förra året köpte jag ny propp och troligen blev det en miss där eftersom jag nu varvar 5500rpm på full gas och det ska vara 42-4600rpm

Nu sitter det 15*15 och båten är en Sea Ray Monaco med Mercruiser 260.

En kompis åker Chris Chraft Scorpion 21 fot med lika motor och han har 15*19 vilken varvar 4600rpm.

Vad har ni på era båtar (amerikanska 21fotare)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade nedanstående på Hansens rekomendationstabell, jag tror att det är samma fabrikat som jag har (samma hubkitt)men den är 14,5 i stället för 15 i diameter. Kan det vara så att 15*19p tar i trimfenan på drevet och man därför måste gå ner en halv tum i diameter?

MCH121-992004 Propeller vxl 4¾ ø 14½ x19p->3-bladig Aluminium högergående.

http://www.hansenkatalogen.se/default.asp?reset=y&sourceurl=http://www.hansenmarine.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det gör det knappast de går bra med 15.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en beräkning jag körde, förutsatt att du har drevutväxling 1,50 och vill varva 4500.

Båtvikt gissade jag maxlastad 3000kg och fick fram att du nog borde ha en 15*18.

Programmet räknade med en 3 bladig propp och 20%slip och 33% bladarea.

Tänk på att varje minskad tum i diameter motsvarar 2,5 tum i stigning och att varje tum i stigning ger ca 225 varvs skillnad.  En tum minskad diameter ger ca 560 varvs skillnad följdaktligen så ökar wot-varvtalet med ca 230 varv från en 15*19 till en 14,5*19.

Jag hade anlitat en erfaren båthandlare, där får man oftast prova sig fram till den rätta och sedan bara betala för den. Jag såg att Hansens återlämningsvillkor är rätt så tuffa....

Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt fel att 1/2 tum på diam skulle göra 230varv nu är du ute o cyklar,gör mycket mindre,när 1tum på stigningen gör 200-300varv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är nog lite trött, en liten räknemiss. 1/2 tum i diameter ger inte 230 varv som jag skrev utan 280 varv/min-wot

1 tum i diameter motsvarar ungefär 2,5 tum i stigning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...