Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
surfamera

Rost på nitar och bultar ny båt

Rekommendera Poster

Hej,

Jag undrar om småbultar och nitar på en öppen båt blir lite rostiga på västkusten även på nya båtar. Tex om båten legat på land under vintern och inte tvättats. Är det så at man måste polera med autosol e.dyl varje år? Jag är ostkustbo och har inte behövt göra det tidigare.

? Rost 4-never

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Rostfritt till marinmiljö MÅSTE vara av den syrafasta typen.

Den vanligaste orsaken till att det uppstår rost på nya delar är att kvalitén på materialet är för låg. Tillverkarare frästas att köpa billigt från Kina med blandat resultat.

Kontrollera om detaljen visar tendens till att vara magnetisk. Om den är magnetiskt kommer den att rosta även på ostkusten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah, var hos en handlare efter jobbet och han sa att det är den kvaliteten på stålet idag oavsett märke och att man får putsa alla ojämna ytor varje säsong.

Lite aerosol...ungefär som en cykelskärm med andra ord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stålet idag,

håller inte med,

stål av typen syrafast ska ha en legering som gör att det får kallas syrafast stål.

Fusk är orsaken, på grund av att vanligt rostfritt stål är både billigare och betydligt enklare att bearbeta.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rostfritt_stål

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en båt som fyller 38 i år. Inte en rostfläck på orginalskruvar och bultar, och då hr den gått på västkusten i 2 år.

Men min fars båt som är från 1998 en uttern 5412 där rostar det lite här och var. När båten var ny så fick marinan där vi köpt båten byta massor av skruvar men det rostar ändå.

Känns lite som biltema, ibland bra ibland dåligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...