Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
topplocket

Hur tvätta förgasare?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har fått tag på en gammal Johnson (med inbyggd tank) utombordare som inte vill starta. Gissar att det finns skit i tanken och då även i förgasaren.

Det finns ju sprayburkar som är till för just förgasare men någon sån kan jag inte få tag på här i närheten. Kompressor har jag inte tillgång till heller just nu...

Så, hur tycker ni man ska tvätta fuggen? Har hört att vissa använder kranvatten och diskmedel, men det kanske inte är det bästa?

Tack på förhand! :-)

/Danne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa sättet att tvätta förgasare är med ultraljudstvätt.

Då kommer man åt alla små kanaler i förgasaren, sätter man förgasaren i ultraljudstvätten efter att man tvättat den för hand så noga man kan bubblar det direkt upp små moln av upplöst olja och beläggningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du fått smutts i förgasaren via bränslet så måste du plocka isär den.

Troligen kan man behöva byta packningar för att den ska bli tät igen.

Själv brukar jag använda bensin och tvätta i och du bör ha tryckluft för renblåsning. Har man ingen kompressor så kanske man har någon cykelpump med slang eller madrass pump och kan använda den för renblåsning. Ev. kan man göra ett mindre munstycke på slangen för bättre kraft i strålen med hjälp av tunnare slang eller plaströr samt lite eltejp.

Vikitgt vid renblåsning är att alla lösa delar är under kontroll så man inte blåser iväg nägot.

mvh Roland



Senast ändrad av Ringhede | 17 juni 2009 | 06:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Tyvärr har jag ingen ultraljudstvätt heller ( :-) ) så det blir o testa Ringhede's metod. Återkommer med resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...