Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Cosmi

Gasreglage "piper" Mercery 115hp -89 2 takt

Rekommendera Poster

Mitt gasreglage börjar tjuta efter en 3-5 min körning. Dock ej på enbart tomgång.

2t olja är max fylld. Jag försökte få lite information om det i användarhandböckerna.

Det enda som jag kan komma fram till är att motorn blir överhettad. Korta signaler skulle vara oljenivån och ett långt tjut som för mig skulle tyda på överhettning. Men jag tycker det verkar lite konstigt eftersom den sk skvallerstrålen  syns. Den sprutar ut vatten som den skall, borde inte då motorn få kylning? eller kan det ändå vara impellern? Som jag surfat mig till att det kan vara en trolig orsak. 

Har väl kört motorn/båten i ca 13 timmar sedan jag köpte den i våras! Och det har gått bra tills nu!

Finns det ngn som kan ha en bra förklaring om vad det kan vara? Och hur jag åtgärdar det i så fall.

 

//Nybliven båtägare och inte så hemma än på båtmotorer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte så hemma på kylningen men kan det inte bara vara fel på någon termostat? Gamla/trasiga termostater kan få en tendens att bryta/sluta vid högre eller lägre temperaturer. Dock är ju Mercury ett bra märke ;-)  Och hur motorn har skötts och hur länge den gått innan du köpte den kan ju spela sin roll.

/Danne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

prova o byt impeller först kan vara för lågt vattenpumpstryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det kan vara det omvända problemet också och det är att den inte når rätt arbetstemperatur tillräckligt fort.  Jag har fått ett sådant larm en gång på min optimax via smartcraften , och jag tror det berodde på att jag låg o puttrade ut ur hamnen på tomgång allt för länge.

/ Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känn (försiktigt) med handen på riggen, är den het ?? När min Yamaha var överhettad så märktes det att riggen var mycket het samt det ångade lite ur skvallerstrålehålet.

Vet ej om din motor kan tänkas larma för dåligt oljeflöde, t.ex när oljefilter är skitig eller oljepumpen funkar ej bra ? Det skulle också kunna förklara till att det funkar på tomgång, mindre mängd olja behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och tips. Skall kolla dessa grejor om både vattenstrålen och impellern.

Kan det vara så att den 2T olja jag fyllt på är för gammal? Skulle tro att den är ca 3 år gammal. Tjocknar den den med tiden? Tyckte den såg ok ut när jag fyllde på.

 

//Nybliven båtägare och inte så hemma än på båtmotorer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns ingenting som känner av oljan det är en mekanisk oljepump, till och med inget som känner av olje flödet det enda som finns på din motor är en nivågivare i oljetanken o en tempgivare på motorblocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara fel på nån av givarna. En kompis hade samma problem på en mercury 75hk. Minns inte om det var temp eller oljegivaren som var felet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det vanliga felet som brukar vara är oljemodulen som det är fel på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK!

Nu har jag bytt impeller, blåst med tryckluft genom kylsystmet. Provkört den i sjön igen men pipet kommer iaf. Pipet är iofs inte exakt ren i tonen utan låter mer som skrapande pip. Det som jag nu dock upptäckte var att efter ha kört i ca 10-15 min utan pip. Så stannade vi när pipet återkomm och stängde av motorn i ca 20min... (utifall den skulle vara för varm). Jag kände dock på riggen den kändes ljummen men inte het. Skvallerstrålen var knappt ljummen nästan kall. Hur som helst när jag sedan slog på tändningen så pep den oavbrutet (skrapande pip, ibland pulserande). Jag startade motorn iaf och körde den i ca 5 min till min båtplats. När jag kom fram till bryggan och satte gasreglaget på tomgång så övergick pipet mer till att låta som knäpp ljud.

Jag skrev tidigare att jag använt en 2-taktsolja som är lite gammal säkert runt 3-4 år, kan det ha ngn betydelse? Blir oljan tjockare med tiden?

Tänkte jag skulle kanske testa att byta till ny olja. Var på macken och fick syn på en Bio olja för tvåtaktare (utombordare) Den oljan var brun till färgen och inte blå som den jag har i min motor, vågade inte köpa den trots att det stod att den var godkänd TCW-3 olja. vad är det för skillnad på Blå resp Brun?

//Nybliven båtägare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

då får du byta oljemodulen om hornet små knastrar eller låter lite .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...