pejon 1 Postad 16 Juni , 2009 Hej, Hur stort sjövattenfilter L/min behöver man till en 5,7 l 350 V8 Mvh pejon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 16 Juni , 2009 En mycket bra fråga! Och vart sitter detta sjöfilter? Visste knappt att det fanns något sådant? Undra om jag har ett sådant också på min volvo penta 5,7 l? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hplar 0 Postad 17 Juni , 2009 Till Alfons, ett sjövattenfilter sitter mellan intaget från sjön och motorns sjövattenpump.Ett filter för att slippa få in t.ex. sand och annat småskit i kylsystemet. Till pejon, om Du inte har slutet kylsystem passerar i motorn ca 15-20L/minut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 17 Juni , 2009 Hplar tackar för informationen, antar inte att man skall böka med detta om båten ligger i vattnet och man inte har problem? Men jag blir väldigt nyfiken på status på detta filter på min båt. måste jag säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hplar 0 Postad 17 Juni , 2009 Alfons, det är inte säkert att Du har nått sånt filter, är ofta ett tillbehör. Så sluta leta i tid Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 17 Juni , 2009 På modernare båtar med drev har ja då aldrig råkat ut för något sådant filter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hplar 0 Postad 17 Juni , 2009 Capitan, det stämmer nog att det är vanligare på inombordare med axlar. Storebrobåtarna är det vanligt på, större jänkarbåtar likaså. Varför det inte används på drevlinor vet jag inte, kanske för att sjövattnet tas in högre upp på utbordardelen, eller.....? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 17 Juni , 2009 En teori kan vara att med drev tas vattnet upp en bit under botten på båten och ev skräp som ligger på utan och hamnar under längs skrovet kan ej sugas in. Med tex axlar så sitter ju vattenintagen på skrovet och har större möjlighet till att få skräp i sig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pejon 1 Postad 18 Juni , 2009 Hej, och tack för ditt snabba svar. På min Bayliner 2556 satt det ett filter, som tyvärr har gått sönder. Därför tänkte jag köpa ett nytt. pejon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dracula 0 Postad 18 Juni , 2009 Är nog inte helt ovanligt även med drev. I min VP 145 årsmodell -87 tex, sitter det som standard. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser