Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
goranfre

Snabbkoppling av kapellbågar - Klurigt!

Rekommendera Poster

Hej Båtvänner,

Jag har en motorbåt vars ståkapellsbågar i aluminium (18mm) är på tok för otympliga och stora att ha liggandes i ruffen. Jag tänkte att man skulle kunna dela på dem och stuva ner dem under soffan istället. Alltså behöver jag komma på något smart sätt att koppla ihop bitarna.

Min lösning som är rätt primitiv: limma en mutter i varje ände och sätt ihop ändarna med en bult som har gängor i båda ändarna. Detta funkar säkert, men tar nog lite tid att skruva ihop och isär.

Har någon en mer elegant lösning på detta problem? Kanske med någon slags klaff man kan fälla över eller dylikt?

Trevlig båtsommar!

Fredrik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla hur kryckor funkar, det är ju lite smidigare men kanske svårare att tillverka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kryckor? Kan du kanske förklara lite mer vad du menar?

Mvh

Fredrik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja men de har ju en lite pinne/kula som man trycker in innan man för in det tunnare röret i den tjockare delen så ploppar pinnen/kulen ut i håle som reglerar kryckans längd.

Sjukhuskryckor alltså, sånna där grå man får när man bryter benet.

Letar efter en bra bild men hittar ingen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma lösning finns ibland på dammsugaren, där man skarvar rören med en sån liten fjäderbelastad kula som går in i ett hål och låser. Men ni gossar kanske inte använder dammsugaren så ofta, och jag vet inte hur ni ska kunna be frugan att få kika på dammsugaren utan otrevliga (för er) konsekvenser. =)

Det jag kan fundera på är om lösningen fungerar till kapellbågar. Är det inte risk att kapellet kommer emot kulan och därmed låser upp det hela varvid bågarna kan glida isär?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

såga dem mittitu och sätt ett lagom mycket större rör på ena bågbiten som du sen trär andra bågbiten i eller samma variant men med invänding rörbit, kapelet håller det hela samman. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Dammsugaralternativet är nog rätt bra, men jag tror det kan bli rätt meckigt att konstruera. Om det nu inte finns några insatser med fjäder & kula man kan införskaffa någonstans, någon som vet?

Att sätta på ett större alt. mindre rör på ena biten funkar nog inte riktigt i längden, då godset antagligen blir nedbrutet efter ett tag och friktionen minskar, så att det blir sladdrigt och inte håller...

Tack för svaren!!

Fredrik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kapell & annat har denna lösning till sina bågar.
 Du får säkert köpa kopplingsstycket om du kontaktar dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jupp, min båt har en sån lösning, grymt smidigt... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...