Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Alf_Von_Sil

Säkra upp ankringen?

Rekommendera Poster

Som relativt ny på sjön, har man ju sina idér om allt.

Låg ute under helgen i en vik, det blåste rätt ordenligt så vi var ett gäng som låg i denna skyddade vik. Eftersom jag är ny på sjön vågar jag inte gå för nära land, så jag lägger mig på svaj. Som jag ofta gör.

Precis som på en camping med husvagn så iaktar alla varandra hur man löser en viss uppgift. Jag tror aldrig någonsin att jag blivit så beskådad som när jag började ankra med två ankare? Ett Delta och en dragg modell stor! Allt för att vara säker på att båten inte skall driva under natten.

Finns det någon risk med att lägga i två ankare? Båda bundna i fören. Som landkrabba tycker jag att två ankare är bättre än ett. Eller gjorde jag fel? Kanske de drar upp varandra?

Synpunkter? Båten stog till hela natten i alla fall. Men är detta sätt inte att rekommendera kanske?

OBS: Bilden är inte skalenlig.

Mvh
Kristian

Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 16 juni 2009 | 12:45

post-43007-1394235972,1762_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl självklart bättre med 2 ankare. Det ända problemet som jag ser det är väl om det blir 180 graders vindkantring då skulle du kunna få något konstigt med ett av ankarna. Om du ligger för 1 ankare å vinden vänder så roterar ju båten runt det, med 2 så går det ju inte?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så som du gjorde är helt rätt och väldigt vanligt utomlands där man verkligen ankrar på riktigt. Här i Sverige är vi ganska dåliga på ankring. Jag har själv använt två ankaren på samma sätt som du, det ena i kätting och det andra i tamp. Risken är att tamparna eller kättingen och tampen trasslar ihop sig. Det finns olika lösningar på problemet, t.ex. att man bara har en kätting från förstäven, som via en lekare delar sig i två, en till var ankare. På det sättet kan man snurra runt i godan ro utan trassel, eller i varje fall med mindre risk. Kolla www.cruisersforum.com och sök på t.ex. anchoring, anchor rode, anchors etc. så hittar du hur mycket info som helst. Svajankring är det bästa :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej nybörjaren.

Det är ok att man ankrar med två. Men som just nybörjare bör du låta bli.

Anledningen att folk ev glodde är nog delsför  att det är ovanligt. Sedan så behövdes det nog inte men du var osäker och de andra tyckte väl du överdrev. Draggen kan du glömma för den gjorde ingen nytta.

Fattar bara inte att du ligger i en skyddad vik och har vinden rakt in. Då är den väl inte skyddad?

En rak fråga. Vem är du?Hur nybörjare?  Din alias käns skumt och dina rader lite udda när man tittar efter dina inlägg på MG. Du är väl int ute och provocerar för att fylla spalterna hoppas jag. Men äru rockie så välkommen i gänget och hoppas du får många sköna båtupplevelser med åren.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skrattande Om detta var en provokation var den synnerligen dålig :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gäsp.....Jag är förkyld och det är också jobbigt.

Var det inte så du skrev i en tråd när en annan hade problem här på forumet Kristian.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena!

Ett tips är att kasta i ett ankare sedan fästa ett schackel i ett förslagsvis tallriksankare/blyplätt & släppa ner det efter samma ankarlina. Har du som man bör ha en kätting sista biten fram till ankaret stannar tallriksankaret ngn meter innan de första ankaret. Tynger alltså ner kätting & första ankaret. Detta i kombination med lång lina. Ger en rätt säker ankring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kalman: Jag editerar rätt ofta mina inägg, för att jag stavar som en idiot, men när man går in lite då och då kollar så ser man sina misstag och rättar till dem naturligtvis. Det borde du lära dig av mig din sjöbjörn. :) Jag är ny på sjön... ja tredje året i år... då är man fortfarande nybörjare. Vem jag är spelar väl ingen roll? Vad vill du veta? Skicka mig din epost, så kan jag skicka ett CV? Skum.. ja det skummaste jag gjort i mitt liv att jag snodde en JAPP på en ICA butik någon gång som barn. Led ett tag av detta missöde. Men känns överspelat nu.

Enligt SMHI skulle vinden vända på natten. Men eftersom du är så noga med allt, så får du här en ny karta över området, precis hur det ser ut. Så förstår du säker bättre. :)

bellaragazza: Mycket möjligt att jag skrivit. Alla har sina dåliga dagar, precis som du idag. :) Och vill be vederbörande om ursäkt för mitt mycket fjantiga agerande och inlägg.

Puss på er!

Bean_75: En mycket bra idé Så får det bli nästa gång man skall sova över i båten. Jag vågar inte sova med ett ankare. Det blir väldigt orolig sömn om det blåser en hel del.

EDIT: STAVFEL OCH MB FEL
EDIT IGEN: La till en ursäkt

Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 17 juni 2009 | 22:21

Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 17 juni 2009 | 22:25

post-43007-1394235972,7102_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske köra med kätting hela vägen? Gör gott för nattsömnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ligger man på två ankare så är det oftast bara ett som får ta belstningen, men det´ kan säkert fungera om vinden vrider eller letar sig ned mellan öarna.
Själv har jag ibland rott ut etttextra ankare i vindriktningen när vi legat vid land med vinden in från sidan
Att kassta mer skrot i sjön kan knappast vara någon nackdel så länge tamparna inte traslar ihop sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Replik till Alf-von-Sil

Oj, där fick jag så jag teg. Förlåt. Men jag är väl paranoidFoten. Det var vindriktningen som jag reagerade på.

Men skulle den vända på natten så gjorde du ju rätt. Å då är du väl inte så grön, vilket vi alla har varit en gång.

Önskar skön sommar med båten.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har hänt många gånger att jag använt TRE ankare.

Huvudankaret i fören, ett till i vinkel (nån meter akterut från fören) samt akterankare.

Akterankaret på slakkad men fastsatt lina så båten kan röra sig lite, men vrider vinden mer än tänkt så stramas linan upp och leden/hållaren linan går i *gnisslar*och väsnas (metallbåt med stor akterkabin) == väcker mig.

Det har nog räddat mig ett antal gånger när jag lagt mig lite *olämpligt* (som vindgenerator-innehavare vill man ju ibland inte ligga helt blåsfritt) Flört

Har också många gånger legat bredsida mot en klippa men haft alla tre ankarna ute i vinkel bort från klippan så man slipper ligga vindtryckt mot klippan om/när vinden vänder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kalman: Jag förstår inte varför draggen skulle vara så onödig. Jag har enbart 5,5 kg dragg  till min båt. Ankrade härom veckan i en öppen vik, ca 10 meter djup och 12 sekundmeter vind. Låg där i två timmar och enligt ankarvakten och min egen pejling låg båten som fastnitad. Tycker att draggen många gånger får oförtjänt dåligt rykte. Till små ht-båtar, styrpulteter etc funkar den utmärkt. Att man dessutom kan fälla ihop den är också en fördel i en båt med begränsat utrymme.

Visst kan det behövas tyngre artilleri om det är en större båt, men att använda draggen som komplement till ett tyngre ankare kan väl aldrig vara helt ogjort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har helt rätt. Alla ankare har sina användningsområden, således finns det inget som är värdelöst. Dåligt rykte får ett ankare när det används på fel sätt av okunniga båtägare. Jag låg en gån ankrad mot en brygga bredvid en tysk i en Bianca 27. Det var 9 meter djupt och dybotten. Tyskstackarn låg och högg i bryggan och i oss. Jag stack upp huvudet och kollade, då stog han där, fortfarande förtöjd i bryggan och halade hem på ankarlinan. Upp kom en dragg. Tysken kollade på mig med ett par riktiga rådjursögon och sa på bruten engelska My anchor is broken! varpå han hivade ut draggen i vattnet igen. Han försökte altså ankra med en dragg på dybotten, på 9 meters djup och med ca 13 meter lina ute, för det var så långt han orkade kasta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att de skall ske skall då båten ha snurrat några varv under natten.

Blir risken då större att båda ankarna släpper? Jag menar, eftersom man menar att detta sätt att säkra upp ankringen inte är något som nybörjare skall ägna sig åt? I min värld så borde väl inget annat än progosen för vädret styra hur man vill lägga de två fästpunkterna. Och prognoser slår väl fel såväl som för erfarna som nybörjare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med.

Att det är något som nybörjare inte bör ägna sig åt håller jag INTE med om, det får stå för den som skrev det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan heller inte förstå oviljan mot draggar. De 20 första åren av mitt båtliv hade jag inget annat än draggar och jag hade inte mer ankringsproblem under den tiden än jag haft efter när jag har haft alla de mer sofistikerade och riktiga Skrikandes ankartyperna.

Nu seglade jag ju under den tiden i Bohusläns skärgård, i huvudsak med landförtöjning och akterankare (dragg). Man la sig ju alltid i lä för land, men visst hände det att vinden vred sig under natten, precis som man ju oftast gör idag. Jag har alltid en dragg ombord och jag fick faktiskt ro ut draggen under sommaren 2008 när ett av mina fina ankare inte fäste på stenbotten. Det gjorde däremot draggen.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Draggen har smala flyn som skär genom men som lika lätt släpper.

Fungerar bara om den fastnar på en sten stor nog att inte kunna flyttas.

Släpper i lera och dy.  Sten på bästkusten och lera  på östkusten och dy i Mälaren och lite varstans. Så klart den har fått dåligt rykte.

Antar om man skickar ner den bland korallrev får man aldrig upp den så där blir den väl bra, för bra?

Blyplätten har fått dåligt rykte pga samma saker. Men på dybotten sjunker den så djupt så den håller av den anledningen och stört omöjlig att få upp den ibland i Mälaren.

Min Brucekopia högg väldigt bra en sommar och jag hade ett håsicke att ta upp den. En sten stor som en jättekålhuvud hade kilat in sig mellan flyna. Men inte har den grävt ner sig. Det var stenbotten just där så en stor dragg hade säkert gjort större nytta.

Men OK grabbar, man skall kanske inte uttala sig kategoriskt om att draggen är värdelös så som jag skrev.

Skön seglats i sommar.

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...