Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Ballad_kopian

Korta insugsrören på diesel maskin vad händer?

Rekommendera Poster

Hej . håller på att installera en 3cyl inombordare diesel på 1.3 liter. 27hk 72nm  vid 3000rpm som är max varv.  motorn är över dim för bten som den installeras i. så den kommer troligen ligga på gansla låga marsh varv., ca 1500-1800rpm  trligen under 2000rpm.  eftersom motorn utvecklar  15hk om jag inte minns fel vid 1500rpm. och det bör räcka  för max fart på 9m segelbåten som den sitter i möre30 (ballad typ) 4ton.

 

iaf så är jag tvugen att kapa insugs rören som är ca 100mm långa  ner  till 60-65mm

 

det jag vet när det gäller  bensin motorer  så tappar man mellanregister  genom att korta  insugsrören. men det kan vara lämpligt om man vill ha den varvillig  mer drag på högre varv,

men det gäller ju bensin motorer  som  noga mäter luften och avpassar  bränselt efter  luften.

men på en diesel  som får nogrant uppmätt  bränsle  och sedan tar den luften den behöver så kanske det inte är lika viktigt eller känsligt??

 

är det nån som vet?

 

jätte tacksam för hjälp

 

mvh Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tänker helt rätt. Kapa på.



Senast ändrad av Gunnar_ | 15 juni 2009 | 22:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...