sethakan 0 Postad 15 Juni , 2009 Döm om min förvåning när jag idag höll i min pulpit, hängde ner doppade handen i vattnet och fick en stöt!? Jag drog ut landströmmen och testade igen och fick en ny stöt, pulpiten sitter skruvad i trädäcket. Det är ingen annan som har landström i närheten, det skulle vara på flytbryggorna bredvid isåfall men de e ju typ 30-40 meter bort. Kan det komma från någon annanstans eller är det min båt som spökar?? Vad göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 Juni , 2009 Typiskt fall av krypström från pacemakern! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 15 Juni , 2009 På grund av växthuseffekten och ökad temperatur i havet så är Sverige numera ett naturligt habitat för elektriska ålar. Allvarligt talat så låter det mycket märkligt. Inget annat anslutet? Ingen inverter? Jordat i motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 Juni , 2009 Tror det är benföringen med lätt gnidande knä och lår, tror det aldrig hade hänt om han inte glömt ta av sig nylonstrumpbyxorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 15 Juni , 2009 Jag har inverter men den är bara kopplad till och - det sitter en jordskruv som skall kopplas till blocket men jag har inte gjort det, kanske jag skall göra det!? Den var inte på... Tror ja... Suck, hade hoppats slippa få mer stötar men jag får gå ner imorrn igen:( Kan jag inte mäta mig till detta, ja slipper helst mer stötar, även om dom är små. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 15 Juni , 2009 Mät mellan pullpit och vatten och se om du får något. Prova annars med handen igen Koppla sedan bort ALLT vad el heter helt och hållet, avskilj det fysiskt. Prova sedan igen. Får du inga fler stötar så koppla tillbaks prylarna en efter en tills du får dig en jäkel igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 Juni , 2009 tycker båten i sig själv borde jorda i vattnet men du kanske inte har något av ledande material stickande ner i vattnet. Annars får du väl göra som bilisterna på 60-70 talet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 16 Juni , 2009 Hej sethakan (vilket alias förrexten? sätt hakan i vädret? hmm....) Eftersom du överlevde stöten och kan skriva med fingrarna på tangentbordet kan vi utesluta riktig ström, dvs 220V. 100% säker på att du blir uppladdad. Som när man på vintrarna när det är torrt i luften får sig en kyss av diskbänken. Men man vet ju aldrig.... ....så.... Om du törs så gör följande. Ha på dig samma kläder och skor som när du fick stöten första gången. Se till att du får en stöt till. Men ryck inte upp handen mer än att du kan stoppa tillbaka den i vattnet igen utan att röra dig för övrigt. Får du en stöt till? Om nej--det var statiskt elektricitet, inget snack om saken. Om ja--nu är det allvar. Hur känns stöten. Får du kramp om du håller kvar handen i vattnet? Om nej--Det är nog statiskt elektricitet ändå eller att du har någon kortis från ditt batterisystem. 12V kan kännas duktigt om man har ett litet sår på fingrarna eller trasiga nagelband! Om ja--väldigt allvarligt--Dra upp handen och anmäl felet till någon ansvarig för bryggan. Det kan inte vara din båt om du INTE har någon landanslutning. En tänkbar orsak att du ligger mellan två båtar som har strömförande vatten mellen sig pga fel i deras system. Något annat kan jag inte komma på med de uppgifter du har skrivit. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 17 Juni , 2009 Du ligger möjligtvis inte rakt under några högspänningsledningar ? Induktivt kan det ju då bli en hel del. Jag själv ligger så. Och det surrar friskt i både pulpit och grabbräckena av stål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 18 Juni , 2009 Nej inga högspänningsledare över här inte. Jag gjorde några tester, när jag vred av huvudströmbrytaren till förbrukarna försvann stötarna, jag satt på den igen och slog av alla säkringar och inte heller då fick jag stöt, om jag började från säkring 1 på och fick stöt, sen testade jag med säkring 2 på och fick stöt osv, stöt på alla säkringar!?!? Jag åkte ut på och övernattade i en lugn vik och testade igen, resultatet var inga stötar alls, hmm. Hjälpte det er något? sethakan är mitt namn fast Set Håkan:) Jag kan utesluta statisk elektricitet och 220V(tror jag) annars har jag 24V. I övrigt har jag isotrafo men testerna är gjorda utan landström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 18 Juni , 2009 Vi kliar våra huvuden, åtminstone jag mitt, men inga färdiga idéer dyker upp. Det första problemet för mig är pulpiten som sitter skruvad i trädäcket. Finns det verkligen ingen metallisk kontakt med andra delar i båten? Skulle förstås möjligen kunna tänka mig att ett fuktigt träskrov skulle kunna vara tillräckligt ledande för att skapa kontakt mellan pulpiten och båtens minus och därmed vattnet. Är det en träbåt du har? Har i så fall lite ofullbordade tankar. Återkommer när jag vet svaret. Mvh/Sea Maniac Senast ändrad av SeaManiac | 18 juni 2009 | 23:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Michel_Graf 0 Postad 19 Juni , 2009 Hej! Detta var mycket märkligt men har säkert en förklaring. Jag utgår att pulpiten är jordad på något sätt och då tycker jag att redan då när Ni grepar pulpiten borde Ni fått en stöt om det var statiskt elektricitet. Har Ni någon kodensator till en motor ell. dyl. som Ni ev. kan få krypström ifrån. Annars måste Ni ha en kortis från ditt batterisystem. Nagelbandet är ett bra exempel och det kan känns som man får en kraftig stöt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 19 Juni , 2009 24 volt kan kännas rätt bra, har flera gånger fått stötar som känns som från betydligt högre spänning när man fixade el i tunga fordon vintertid-vägsalt. Gissar att du har en förbrukare med dålig jord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mechanic 0 Postad 19 Juni , 2009 halloj håkan om du kopplar bort invertern (inte bara trycker på brytaren) får du stötar då? kylen -asu (?) -om du kopplar ur den? mvh John Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 19 Juni , 2009 Hej Håkan! Sorry för det där med ditt alias! Eftersom du har stötar på alla säkringar måste det som kortsluter ligga direkt efter huvudbrytaren. Kolla jordningar via motor-proppaxel-bateri samt om någon pluskabel ligger och kortsluter mot pulpiten. Tror vi kan utesluta helt statiskt el, ja. Vad händer om du lossar minuspolen från batteri-motor och slår på huvudbrytaren? Försvinner felet då har du fått svar. Intressant med induktion från högspänningsledning. Hört talas om men inte från första källa tidigare. Själv har jag överhörning från en trefaskabel till ett vattenrör så jag har ca 40V i duschvattnet men lyckligtvis bara några micro ampere! Mätte genom att sticka in mätspetsen just i nagelbandet samt andra handen på vattenkranen, fakir som man är. Ett par microAmp testat på detta vis känns! Att jorda golvbrunnen av järn hjälper ej. Lyckligtvis så får man en stöt bara just om man gör fakirtestet Föreslår att du tar en digital mätare som klarar micro amp och mäter med testsladden ner i vattnet. Kan ge en fingervisning om det hela. Hoppas det löser sig. Inget roligt fel. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 20 Juni , 2009 Finns det lanternor i pulpit? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 24 Juni , 2009 Hej, inga lanternor i pulpit nej. Jag skall testa de olika tipsen jag fått, tack för dom. Först vill jag bara säga att idag när jag fick för mig att skrubba däck började Ah mätaren ombord gå upp i -0,7A när jag slog av automatsäkringen för trimplanen sjönk förbrukningen till -0,3A, men jag fortsätter en annan dag. När jag öppnade till motorerna för att kolla om motorumsbelysningen stod på såg jag att all olja från ena motorn låg i kölsvinet, så när jag vaknar imorrn åker jag direkt till verkstaden, prio ett om ni förstår:( PS: Plastskrov Trädäck teak olackad Storö 34 Senast ändrad av sethakan | 25 juni 2009 | 00:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 25 Juni , 2009 är det bara en urladdning varje gång eller får du konternueliga stötar om du doppar handen ner handen. är det en rejäl smäll som från en konding eller är det bara som lite stickande som när man pillar el och glömt dra ut andra änden. rejäl smäll funderar på någon filterkonding. lite kryp spänning, känn på generatorn så den inte är ljummen känn även på bakstycket dioderna. har du några el solinoider med drag vilo läge? prova även att slå av kylskåpet- el tändning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 5 Juli , 2009 Hur har det gått? Fått ordning på problemet eller har peacemaker gett upp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 5 Juli , 2009 Sorry, det har varit för varmt för att mecka, badar mest:) Jag lovar att skriva när jag felsökt. Hur mäter jag hur många ampere som går mellan vattnet och däck, jag har en tångamperemätare, kan jag använda den? En kabel i vattnet till däck och klämma runt den kanske!? Det var oljeslangen till turbon som det gått hål på, 10L olja i kölsvinet, phu att den klarade sig. En titt i motorrummet innan start rekommenderas. Senast ändrad av sethakan | 05 juli 2009 | 20:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 6 Juli , 2009 Hur mäter jag hur många ampere som går mellan vattnet och däck, jag har en tångamperemätare, kan jag använda den? En kabel i vattnet till däck och klämma runt den kanske!? Yup, fungerar. Fast lika intressant är det att mäta spänningen. Multimeter på voltmätning, en sladd i vattnet och en mot pulpit. Mät både likspänning och växelspänning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 6 Juli , 2009 Att mäta spänningen mellan någonstans på båten och vattnet är totalt värdelös. De moderna digiatal Voltmätarna kan visa potentialskillnader men som inte är relevanta när det sedan gäller att skicka ström. Exempel. Jag har i min källare ett gammalt vattenledningsrör. Avkapad. Kommer upp genom golvet. Andra järnrör är åsså nergrävda under hus grundet. Övriga järnrör för vatten är jordade med kopparklämma till skyddsjorden i centralen. Jag får en spänning på ca 40V~ ac när jag mäter och en sk startkabel för bilen som jag lägger mellan skyddsjorden på elcentralen och det gamla röret gör att det blixtrar till. Men, tar jag fakir testet och håller i med blöta fingrar så får jag ingen stöt!! Multimetern utslag i detta falet ger alltså fel indikationer. Ansluter jag den som ampermätare så visar den att det går ingen ström alls. Även på känsligheten micro ampere. Till trådskaperen. Nu är värmen borta så du kan kanske jobba på att söka felet lite till? Jag är mycket nyfiken på vad som orsakar ditt mystiska fel. Kör metodiskt. Koppla in en sak i taget. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 6 Juli , 2009 OK, det stämmer att man mäter med väldigt hög impedans med en multimeter. Men det är i alla fall en indikation på vad för spänning man pratar om.(En vanlig elmejsel med glimlampa är ju egentligen samma sak; tänder på spänningen men drar ingen ström.) Är också väldigt nyfiken på vari felet består.... :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 6 Juli , 2009 kanske regn vattnets väg är orsaken till uppladdningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 6 Juli , 2009 sethakan: Grattis till att oljeproblemet inte var värre, lät ju inte alls bra med att kölsvinet var fyllt med olja! nikitalord: Tack! ....för tipset om vattenfilmen, helt nytt märkligt o kul presenterat fenomen, i alla fall för mig !! Kan säkert ha sina tillämpningar för oss båtägare men knappast i detta fallet, den höga spänningen som verkar orsakas av två vattenflöden enligt filmen måste väl isf sedan ha lagrats nånstans. En stor konding kopplad mellan den ojordade pulpiten och en gemensam batteri-/ sjövatten-jordning, skulle säkert duga för att ge en kännbar stöt. Men var är kondingen, och var är de dubbla flödena...? Dessutom kan ju denna typ av upplagragrad spänning bara ge en enda stöt per regnväder. Så vad är det då? Satsar istället på principen ko-stängsel. :-) Alltså på att även lågspänning kan generera stora spänningar som ger en klart avskräckande kyss vid beröring. En upphackad ström genom en spole med tillräcklig induktans är egentligen allt som krävs för att genera tusentals ofarliga volt, så en vanlig gammaldags elektrisk ringklocka duger bra. Men en sådan hörs ju bra, även med avmonterad kläpp, så det är ju inte aktuellt här. Men min poäng med resonemanget är att stora induktanser ihop med upphackande elektronik inte är ovanliga i dagens båtar.... ....Kanske en tjyvkopplad uppspännings-omvandlare av modernt snitt där ju lågspänningen klipps o transformeras? En trasig summer som larmar så svagt att den faktiskt är helt ljudlöst? Den avancerade Ah-räknaren? Den sistnämnda skulle jag nog kopplat ur som ett första test. Fasen vet vad en sådan trollerilåda egentligen innehåller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 6 Juli , 2009 har precis lagt kursen mot, kalvön/havsstensund (norr på västkusten) det kan nog bli lite meck där ikväll efter löprundan:) Jat är tacksam över att så många vill hjälpa mig med mitt problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 7 Juli , 2009 Här kommer en liten briefing från Grebbestad. Jag har mätt på motorerna och det visar sig att dom är när jag stänger av förbrukarna blir dom minus. Jag kopplade multimeterns till båtens och multimeterns - till motorerna. Jag slog av alla säkringarna och multimetern visade 23,4V, nu testade ja säkringarna en och en. Resultatet var att säkring 1-4 och 10 gjorde så att motorerna blev . Så här ser schemat ut men visst kan det ha lagts till med åren, det är det jag skall kolla nu. Vad säger ni, några tankar? 24VOLT KABELSCHEMA AMP SÄKRING KABEL 10 1 1 KOJLAMPA FÖRPIK BB 2 LAMPETT SALONG 3 KYLSKÅP 4 BELYSNING MOTORRUM 5 BELYSNING MOTORRUM BBF 6 TAKLAMPOR HARDTOPP 7 8 POSITIONSLANTERNOR 9 POSITIONSLANTERNA TOPP 10 LEDIG 10 2 11 KOJLAMPA FÖRPIK SB 12 PENTRYLAMPA FRAM SB 13 TAKLAMPA TOALETT 14 BELYSNING MOTORRUM SBF 15 LAMPETT FÖRPIK 16 POSITIONSLANTERNA BB 17 ANKARLANTERNA 18 ANKARLANTERNA 19 LEDIG 10 3 20 LYSRAMPER FRAM 21 LYSRAMP BBF 22 LYSRAMP SBF 23 BELYSNING MOTORRUM BBA 24 LAMPETT AKTERKABIN 25 POSITIONSLANTERNA SB 26 XXXXX 27 KARTLAMPA 28 LEDIG 10 4 29 PENTRYLAMPA BAK 30 BELYSNING MOTORRUM SBA 31 LYSRAMPER BAK 32 LYSRAMPER BB BAK 33 LYSRAMPER SB BAK 34 POSITIONSLANTERNA AKTER 35 XXXXX 36 RADIO FM/BANDSPELARE 37 LEDIG 10 10 53 TORKARE BB 54 Det såg bra ut tills jag postade inlägget, lite rörigt men dessa är förbrukarna på dom 5 säkringarna som krånglade. Senast ändrad av sethakan | 07 juli 2009 | 15:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 7 Juli , 2009 Som sagt, kliar mig i huvet. Några funderingar; Har läst tråden igen från början. Misstänker att det du känner är 24V som på något sätt har kopplas in på pulpit. Om du har ett normalt system så är batteri-minus jordat i motorblocket dvs kommer ut i vattnet via axel/drev och propellrar. Tar man i vattnet och pulpit så får man 24V, med händer fuktiga med saltvatten så kan det ev kännas lite. Kan du komma åt med en lång kabel att mäta spänning på pulpit med multimeter? Alltså mellan pulpit och batteri minus? Eller, som jag var inne på ovan, mellan pulpit och droppa den andra mätledningen i vattnet. Om du inte har några lampor eller någon el alls i pulpit så kan ju någon fästskruv till pulpit under åren gnagt sig in till någon ledning. Är väl ett elände att komma åt att se sådant bakom paneler och lister... Som sagt, mest funderingar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 7 Juli , 2009 På säkring 10 sat även trimplanen....... Ops, jag kopplade bort trimplanen på säkring 10 som inte fanns med i listan å nu e allt helt ok på alla säkringar. Jag har tom dubbeltestat, gett mig stötar med trimplanen och alla säkringar på, och testat utan trimplan och får inga stötar. Tänk att den första kabeln jag valde att testa var rätt. Jag har ju tänkt på det men kommit fram till att det är hydraulik så inga kablar gick ut, bara oljefyllda slangar, hmm felet sitter nog i trimplansmotorn!?!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 7 Juli , 2009 Gratulerar! Du kan ju kika lite runt trim-motorn om t ex någon kabel slitit sig och ligger mot gods någonstans. Eller bara någon enstaka koppartråd ur kabeln sticker ut. Men eftersom vi pratar 24V, du känner till problemet, inga farliga situationer uppstår; så skulle jag inte förstöra semestern med att riva i båter alltför mycket. Leta på lite lediga stunder så du har ett utgångsläge för mer avancerad felsökning i höst! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser