Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
helmsman31

Vi tappade masten idag

Rekommendera Poster

Just köpt en Helmsman 31 från 1976. Första segligen slutade i rigghaveri kort efter att vi slagit till styrbord halsar första gången. Styrbords röstjärn slets rätt genom rufftaket och masten föll. I min värld finns inte sådana händelser på kartan. Det kom visserligen upp lite halvfuktig träflis, men det kan väl inte vara en träkonstruktion som ska hålla röstjärnet i en plastbåt?

Tacksam för all input inför förestående diskussioner med reparatörer och försäkringsbolag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra eller dåligt? Det är en vanlig byggmetod och vanlig skada.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har egentligen ingen input i sakfrågan men känner medlidande med dig. Det är ju fördj_vligt!

Träflisen som kom upp är förmodligen distansmaterialet som man lagt plasten på. Inte säkert att det var avsett att hålla röstjärnet utan kom kanske med upp på köpet. Hursomhelst är det trist.

Hoppas du får det snabbt lagat utan allt för svidande kostnader så du kan komma ut på sjön snart igen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Trist :( Det är tyvärr inte helt ovanligt. Röstjärnen bör vara förankrade i skrovsidan, eller i förstärkningar som i sin tur är förankrade i skrovsidan. På vissa båtar är förankringarna inplastade, på en del är det rostfria järn eller stag som går ner en bit, det finns många varianter. På ganska många båtar är bara röstjärnen bultade igenom däck, på din beskrivning så låter det som om Helmsman 31 skulle höra till den senare varianten. Många båtar har balsaträ som distansmaterial i däck och det är rätt vanligt att det med åren tränger in fukt och träet ruttnar. Särskilt vanligt med fuktskador blir det runt knapar, skotskenor, genomföringar och röstjärn där däcket kanske flexar lite. Om din båt har balsa i däcket och röstjärnen bara är bultade rakt igenom så är det all idé att åtgärda. Provborra runt röstjärnen och kolla om det du får upp är torrt eller vått. Det är inte, tyvärr, heller omöjligt att mer eller mindre hela däcket är vått, så provborra på fler ställen. Skulle det vara så att du har ett vått laminat så finns det egentligen bara ett sätt att fixa det, och det är att byta hela alltet, alternativt bara de delar som är fuktiga. Det säljs epoxiprodukter som ska vara mirakelmedel, som man bara injicerar i ett fuktigt däck och så ska det vara bra, men som alla genvägar så blir det bara halvdant. Ska det bli bra så får man såga upp och lyfta av det översta plastlaminatet, skrapa bort allt ruttet distansmaterial och lägga dit nytt, sedan plasta på det gamla (eller ett nytt) däcket igen. Jag har en kompis som gjorde precis samma sak på en Helmsman 23a och jag ska göra det i vinter på en 41-fotare. Tyvärr så har jag ett teakdäck som jag tänker behålla, så jag får göra allt underifrån :(

Jag vågar inte yttra mig om vad du kan få för ersättning av försäkringsbolaget, men jag kan tänka mig att det kanske blir lite klurigt, med tanke på att skadan i själva verket kan vara mycket större än symptomet (rasad mast).

Lycka till och berätta hur det går!

Senast ändrad av cerber0s | 15 juni 2009 | 22:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dirken, tack för respons. Vanlig byggmetod? Att röstjärnet skulle vara skruvat i plywood? Är det så? Så om det kommer in vatten ruttnar infästningen? Kan Du utveckla?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förlåt att jag verkar brysk. Det är inte meningen. Man plastar in trä för att det är starkt och billigt. Finns lite överallt i båtars uppbyggnad. Röstjärnen som utsätts för stora laster och små rörelser får tätmedlet att släppa från plåten. In rinner vatten och resten känner du till. När sånt här händer kan även bordläggningen få skador. Jag hoppas masten klarade sig i alla fall. Se till att få en riktig besiktning av skadorna innan lagning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trä i däckskonstruktioner har inget med starkt och billigt att göra....

Troligtvis är träflisen distansmaterial från däckskonstruktionen och är isåfall balsaträ.

Att man använder balsa trä i däcken är för att man vill skapa en sandwich konstruktion som är mycket lätt, viktsmässigt. Detta för att man inte vill ha stor vikt högt uppe i båten. Numera används också Dyvinicell men problemet med detta material är att det är svårt att få plasten att väta, dvs tränga in vilket kan leda till delaminering. Plasten har däremot förmågan att tränga in i balsaträ och god vidhäftning erhålls men nackdelen är att balsaträt kan ruttna om det kommer in vatten.

Det har inget med att trä är billigt och starkt att göra när man använder trä (balsa) i däcken. Vanligt trä blir för tungt och balsa träet bidrar inte till styrkan i sandwichkonstruktionen något nämvärt i sig själv.

Röstjärnen sitter sällan i däck utan fästes in i bordläggningen och de skall vara fästade i inplastade förstärkningar utan distansmaterial, dvs enkellaminat för att de skall hålla. Det har förekommit några båtar med infästningar i däcken men dessa båtar får nog anses som ej tillförlitliga och man skall nog akta sig för dessa.

Om röstjärns infästningarna är dåliga så får du nog argumentera duktigt om ett försäkringsbolag skall ta detta.

Senast ändrad av oceanis | 16 juni 2009 | 22:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är som du säger men det är som tur är sällsynt med röstjärnsfästen i balsa. Däremot kan plywood användas som knän och annat. Det finns exempel på inplastad stålskena som rostfria röstjärn skruvas i. Kanske med tanke på att slippa solcell, va vet ja. Inplastat trä till riggfästen finns i bla Divor och Senioritor. Oftast varnas man genom broblem med riggspänning eller att man ser en bula innan det far isär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske med tanke på att slippa solcell, va vet ja

Ja det är nog ingen som förstår vad du menar!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ytterst handlar nog sådana här problem om bristande underhåll.
Hur konstruktionen än är gjord finns en tätningsyta mellan röstjärn och däck. En tätningsyta som ofelbart börjar läcka förr eller senare. Och på en 30 år gammal båt där inget gjorts har det säkert läckt länge.
Och läckage leder till försvagningar, kanske ruttet trä,  korrossion på metalldelar och frostsprängningar.

Öppna upp och demontera samtliga röstjärn, inspektera, reparera vid behov och täta om.
För övrigt bör varje beslag på en båt som är så gamal lossas och tätas om innan det är försent och ev. sandwichlaminat ruttnat/frostsprängts.

Försäkringsbolaget ersätter troligen eventuella följdskador på rigg och båt men troligen inte själva röstjärnet och dess infästning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror Dirken syftar på den galvaniska spänningen som uppstår...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp. Och jag hoppas 31:an har vanligt bygelfäste så de inte blir så jobbigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, nu är besiktningen gjord. Röstjärnen var fästa i skott bestående av ett paket av plywood med ca 2 mm glasfiber på för resp aktersida. Röstjärnet/vantfästet är samma enhet dvs ett rostfrit plattjärn som sitter bultat i paketet/skottet och sticker upp genom överbyggnaden en bit. Under  årens lopp har vatten läckt in mellan järnet och täckbrickan och med tiden har hela plywoodpaketet ruttnat så hållfastheten gått förlorad - allt kollapsat. Röstjärnet VAR alltså fäst i trä vilket jag inte trodde var möjligt på en plastbåt. Gissa vem som har Svarte Petter!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyd nu mitt råd och kolla/täta om övriga röstjärn. Och kolla andra möjliga ställen som mastfot och under andra beslag som knapar och vinchar där sannolikheten för inplastat trä är stor.

För övrigt är dett en helt vedertagen byggmetod på såväl dyra som billiga plastbåtar som man får leva med.
Har man förväntningarna  på att en 30 år gammal produkt inte är behäftat med fel pga ålder och bristande underhåll är man nog överoptimistisk. De flesta av oss kör på tills något brister, få lyfter på beslag och provborrar in i inplastat trä för att undersöka tillsåndet.

Bifogar en bild på hur mastfoten på min båt såg ut för ett par månader sedan - massor av genomruttet trä.
Lyckligtvis upptäckte jag saken innan något hände.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...