Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
hjalmarepiraten

Vad kan man isolera en motorbåt med?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag håller just på med ett renoveringsprojekt av en Uttern 690. Jag rev ut den gamla isoleringen då den inte kändes helt fräsch. Först tänkte jag bara måla och inte isolera. Men fick höra att det bildas mer kondens i ruffen utan isolering och därmed skulle det bli mer fukt i ruffen. Om det är så borde jag nog isolera den igen.

Men jag undrar med vad? Billigt och lätt, framförallt lätt. Någon sa att det gick med kork? Alla förslag välkomnas.

/Hjälmarepiraten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

liggunderlag och sedan skrovmatta, finns liggunderlagsmaterial som är skuret i rutor så det är lätt att passa in.

Dessutom kan du skära ut isoleringen i rätt form, limma skrovmattan utanför båten på liggunderlagen och sedan limma fast allt i båten. Om du bara målar kommer det bli fuktigt och du kommer inte kunna sova nåt vidare pga allt kluckande, dessutom är det kasst när det är kallt ute.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skulle nog besökt en bygghandel o köpt betongtäck mattor.billigt o finns på rejäla bredder oxå.dom har den förmågan att dom inte drar åt sig fukt oxå

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för svaren. Jag funderar bara om det räcker med tex betongtäckmatta? Eller måste man klä den med ngt efter, tex skrovmatta?

/Hjälmarepiraten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Skrovbeklädnad i vinyl laminerad med 5 mm skumplast finns att köpa. Funkar den som isolering eller blir det för lite? Är som sagt i början av en lång renovering och har lite beslutsångest just nu. Man vill ju få ett bra klimat i ruffen. Tacksam för fler goda råd av er som är lite mer erfarna.

/Hjälmarepiraten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med kondens i båten utan skrovmattan var en nyhet. Någon som kan bekräfta det???

Hade tidigare gammal unken galonklädd skumgummimatta men slängde ut den och målade skrovet på insidan istället. Tycker det fungerar bra och har inte märkt av någon fukt (har iof rätt öppen båt utan ruff), däremot så hörs vågor som slår mot båten tydligare nu än innan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har fått höra från flera kunniga att det bildas kondens på skrovet (i ruffen) om den inte isoleras. Först hade jag bara tänkt att måla insidan tills jag hörde detta. Nu är frågan hur jag skall isolera så enkelt och billigt som möjligt för att få ett bra klimat i ruffen. Men jag kan inte alls detta utan har tidigare endast vana av öppna båtar.

/Hjälmarepiraten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...