joakimwahlberg 0 Postad 15 Juni , 2009 Jag avser att köpa en segelbåt i intervallet 200-300 TSEK. Jag har tidigare lite erfarenhet av segling, men har bara ägt motorbåtar själv. Jag önskar köpa en båt som jag inte måste byta inom några år pga att segelegenskaperna är tråkliga. Samtidigt vill jag och min tjej kunna bo på båten över helger mm, så det skall finnas kök och toa mm. Den får också gärna se 'modern' ut. Har ni förslag på båt? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lindeseglare 0 Postad 16 Juni , 2009 Vi köpte båt i det spannet 2005. Köp/låna boken 500 segelbåtstest. Vi satte upp en kravlista och en önskelista. Det slutade i en Scampi som vi trivs mycket bra i och det är verkligen en kul båt att segla. Läs tester och kolla om det finns någon klubb/hemsida för båten där du kan läsa mer om den. MVH. Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 16 Juni , 2009 Ballad är en trevlig, säker och välseglande båt. Mycket båt för pengarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cctop 0 Postad 17 Juni , 2009 Både Scampi och Ballad är mycket bra båtar, roliga att segla och är bra seglare. Då dessa redan är nämnda så skulle ja kunna tänka mig att föreslå en Facil 30. Christer (en annan än ovan) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 17 Juni , 2009 Gå in här, http://www.sailguide.com/index.php Välj Båtfakta Välj Avancerad sök Lägg in dina parametrar avseende pris, storlekar och annat. Klicka på Sök F ö är Cumulus en trevlig båt i den prisklassen. En modernare konstruktion än ovan nämnda sextiotalsbåtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 17 Juni , 2009 Banner 30 kanske? Seglar lätt ifrån samtliga ovan nämnda båtar, ser bra ut, avancerad rigg om du gillar aktiv segling och segeltrim. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Telecastrus 0 Postad 23 Juni , 2009 Hej Ska ni bara bo över helger och några dagar är väl en express ett kul val, du kommer nog inte tröttna på seglingsegenskaperna i alla fall. Den är väl lite mer spartansk än de ovanstående båtarna. Dixie 27 har jag förstått ska vara en ganska trevlig seglare oxå. mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kappseglarn 0 Postad 12 Juli , 2009 Hallå jag kan varmt rekomendera Nordisk Familjebåt (NF). Det har självslående fock som gör den lätt seglad jämfört mot ballad och scampi som en stor genua. Den har lys 1,10 som är högt för en 29fotare. Kostar mellan 170-250 tsek för en fin NF. Den seglar bra i alla väder men bäst i lätta vindar då den sticker ifrån många båtar och större. Jag och min pappa har en NF kappseglar med den och nöjes seglar med den det är en guld båt för ca 200tsek. Om du vill ha mer info så var ej rädd för att fråga. ////William Senast ändrad av Kappseglarn | 12 juli 2009 | 21:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser