Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
Labom

El system

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har några frågor som jag funderar på... köpte en båt för ett par år sedan och laddningen har aldrig fungerat... så nu ska jag ta tag i detta.

jag har läst en den inlägg men de var lite svårt att hitta svar på de frågor jag har.

Jag vill göra om de mesta för de är så mycket onödiga elgrejer som jag inte har använding av. jag vill ha de enkelt och funktionellt.

Jag har 2 st batterier. jag undrar vad allt är till och om man behöver allt, behöver man en betteriseparator eller är de bättre utan.. behöver man regulator till generatorn och behöver man ett skiljerelä, jag fattar inte riktigt vad allt detta är eller vad de är till för.

om jag behöver en ny generator tror ni de fungerar med en biltema generator?? och vad behöver jag för tillbehör till den?

är väldigt tacksam för svar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tar det från början, vilka förbrukare vill du ha?

Hur många dagar utan laddning vill du ligga ute?

Batteriseparator och skiljerelä är typ samma sak, du bör ha ett startbatteri som bara används till att starta motorn med. Sen ska du ha ett eller flera förbrukningsbatterier.

Dessa ska på något sätt separeras när dom inte får laddning, antingen sätter du in ett vred där du väljer vilka batterier som ska användas (förbrukning eller start)

När du kör motorn väljer man då att båda betteribankarna ska laddas.

Detta alt är billigt men nackdelen är att du kan glömma att vrida på vredet för att sedan upptäcka att du laddat ur även startbatteriet och inte kan starta motorn.

Batterier som används som förbrukning ska vara gjorda för detta, klara djuppare urladdningar osv.

Startbatteriet kan vara ett vanligt blybatteri just gjort för att ge hög spänning vid ett kort tillfälle.

Ett skiljerelä är ett relä som känner av när när spänningen sjuker från generatorn och slår då ifrån så endast en batteribank förbrukas, alltså som vredet fast automatiskt.

Idiotsäkert fast dyrare

Vanligt fabrikat är skyllermarks, dom har allt du behöver.

Allt beror på hur hög komfort man vill ha.

I en modern generator sitter oftast det redan en regulator monterad (inbyggd), optimal laddning är 14,4 volt.

Regulatorn gör exakt som den heter den reglerar laddningen.

Jag har monterat ex antal biltema generatorer i kunders båtar denna vår, efter önskemål från dom. Har även en sådan i min, haft den i 2 år utan problem. Vill man ha volvos så kan man ta från 240n.

Båda är av boschtyp.

Viktigt är att man har en dieselmotor annars SKA man ha gnistskyddad generator efter som bensin är så extremt brandfarligt. Har man bensinmotor snackar vi helt andra stålar.

Jag antar att du har en äldre motor i din båt, vilken motor är det?

På många penta motorer passar biltema modellen nästan bolt on, lite mindre justeringar kan behövas.

Du bör byta batterisladdarna när du håller på för att få ut optimal laddning. Antingen går du till en båtfirma/bilfirma och får allt pressat med kabelskor eller så fixar du det själv.

Du behöver en speciell presstång för så stora kabelskor, och även krympslang. tänk även på att storleken på kablarna ska vara rätt.

Är lite att tänka på men inte speciellt svårt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

ja de är en gammal båt med en gammal motor, den är en diesel Yanmar YSE 12G.

vet du om det är regulator inbyggt på generatorerna från biltema?

de bästa och lättaste verkar ju vara att köpa en ny generator (tror att den jag har e trasig) och kanske en regulator till den då..och köpa ett skiljerelä så att de laddar de batteri med minst ström på, så slipper man ju problem om man glömmer vrida på ett batteri..

vet du om detta finns på biltema?? relä och sånt? kablar och kabelskor löser jag själv de är inget problem.

ett batteri ska vara för motor, och de andra för landtärnor, belysning i ruff och till en stereo. de är bara de som jag behöver ström till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vilken regulator som sitter i generatorn vet jag ej, men det funkar bra tycker jag.

Skiljerelä köper du nog lämpligast från någon båttillbehörsbutik. Det kostar självklart en slant men jag har aldrig hört om någon som fått problem med tex ett skyllermarks. eftersom du inte ska ha någon jätte batterikapacitet kanske det duger med ett mindre skiljerelä, annars är risken att du bränner det med för hög A.

Om jag hade varit dig så hade jag valt minst en generator med 60ah. Och för att inte vara rädd för att dra ut battrierna så lär 2 batterier till förbrukningen vara lämpligt. men du klarar dig nog även på 1 batteri om det har många Amperetimmar. Man ska aldrig dra ur batterierna helt utan helst bara utnyttja 40-50% beroende på vad det är för batteri.

En mindre solpanel kanske kan vara något att fundera på till framtiden.

 

Lycka till, jag finns på västkusten om du behöver hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen..

Tack så jättemycket för tipsen jag fått av dig..uppskattar de verkligen.

har vart på biltema idag och köpt en generator på 65A, så ska jag bara köpa ett skiljerelä så är de bara att börja koppla:)

hoppas allt går bra

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte nyligen generator på min Yanmar YSE12 från -74. Om det är ungefär samma årsmodell på din så borde det vara en Hitachi-generator, på 25 Ah med separat laddningsrelä, även på din Yanmar.

Tyvärr kommer Biltemas generator inte att passa på din motor utan större ingrepp/modifiering av generatorfästet på motorn. Jag hittade en genrator från en Mazda 323 (-94) på 55 Ah på en bilskrot för 600 kr. Denna generator har inbyggt laddningsrelä och dessutom en sensor-anslutning som man drar till pluspolen på förbrukarbatteriet/banken för att på plats kunna mäta och styra laddningsreläet (bra om man har långa, klena eller dåliga kablar mellan generator och batterier, vilka då borde bytas ut).

Generatorn fäste behövde modifieras endast mycket lätt och kunde sedan bultas på motorns generatorfäste. Fick dessutom byta till en något längre rem mellan motor och generator, men rembytet hade jag tänkt göra ändå.

Genom att byta till denna generator med inbyggt laddningsrelä kunde jag rensa upp rejält bland kablarna i motorrummet och få laddningssystemet mycket enkelt och överskådligt.

Kopplade in ett skiljerelä (80A's) som jag köpte på  http://www.frejbildelar.se/ för 360 kr, idag har de ett 100A's relä för 325 kr.

Generatorn funkar kanon och lämnar 14,6 volt vid generatorn under laddning. Över batteripolerna mäter jag samtidigt några hundradels volt lägre (passade på att byta ut alla kablar och kabelskor till nya fräscha), alltså ett försumbart spänningsfall.

Hälsningar / Tony

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjälpte en kamrat att montera en generator på en liten dieselmotor i en segelbåt. Blev så illa att motorn orka inte dra generatorn, tog oss två dagar att räkna ut varför motorn endast orkade dra om man hjälpte till med startmotorn. Kan säga att felsökningen var massiv, vi var bägge helt fel ute.

Vet inte hur många hästar/kw Du har i din maskin, men får Du inte igång den efter bytet så kan Du ju börja med att starta utan gen. Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu har jag kopplat in allt jag köpt, generator skiljerelä och i stort sett bytt alla kablar som har med motor och laddning att göra... va inga större problem att få dit generatorn från biltema heller...men nu mitt problem:( laddlampan slocknar inte och då laddar ju inte generatorn.. någon som vet vad jag gjort för fel? B till på batteriet och jordat har jag gjort i godset, D via tändningen.. sedan finns det en liten vit kabel som sticker ut i generatorn men de tror jag är varvräknare, har läst lite inlägg om de.. men de finns även ett stift där de bara står , ska den kopplas in??? eller vet ni vad de annars kan vara för fel jag gjort.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

www.olssonsiellos.se

Prova denna firma om du skall ha generator dom säljer Iskra och  är gnistsäkra (bensinmotor). Priset var inte högt heller tror det var runt 2000:- för en 70 amp generator. Enligt säljaren så är det samma som sitter på Catepillars motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så inte remmen bottnar i den nya skivan på generatorn, hade detta felet på en gammal volvo det såg ut som generatorn snurrade men inte tillräckligt tydligen.

Ny rem gjorde susen efter många timmars felsökning och kliande i huvet.

Lycka till ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, tack för svaren!

mitt problem var ju som sagt att lampan till laddningen inte slocknar, så jag kortslöt lampan i en halv sekund.. och då började generatorn att ladda och lampan slocknade, jag kanske använder mig av fel lampor eller nåt annat litet fel..

någon som varit med om nåt liknande??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...