Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
mickeh

Bobåt för ca 500.000?

Rekommendera Poster

Hej! söker båt på ca 28 fot eller mer som ser modern ut och har det mesta i utrustningsväg och får kosta ungefär 500.000. Har förnärvarande en flipper 700 som vi är mycket nöjda med men saknar lite utrymmen. Tacksam för tips!

Mickeh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vi bytte vår sjumeters motorseglare för att vi ville ha lite mer utrymme, toalett, stort kök med mera. Vi fastnade för en Bayliner 2855 1993:a. Det var äldre, än vi tänkt men väldigt välplanerad inne med många sittplatser om man har gäster med sig. Vi är inne på andra sommaren nu och stortrivs.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag avviker lite från ämnet. Blev nyfiken och kollade Nimbus 28 DC på Blocket och det som verkade vara allra bästa köp för 610.000 är en som har en diesel från 2005... Eller så här står det:

... motor och drev är bytt till Volvo Penta
AQAD 41P med 290 DPE drev årsmodell 2005. Även mycket annat är bytt från 2004
och framåt.
- AQAD 41P, 200hk, årsmodell 2005, 270 timmar
- Drev 290 DPE årsmodell 2005 ...

Men så blev jag fundersam, för ersättarna 43 och 44 slutade tillverkas av VP ungefär 2005... Och när jag kollade på Volvopentas hemsida så står det att den sista varianten AQAD41D tillverkades 1993-1994:

Så kan det vara sant att en AQAD41P är tillverkad år 2005, eller är sanningen troligen att en renovering gjordes då?

Väldigt intressant fråga (även om vi själva hamnade lite högre i pris), jag läser gärna fler förslag på bra bobåtar kring en halv miljon. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senaste numret av Vi Båtägare har en stor genomgång av Flipper 760. Den är förstås lite kortare än 28 fot (bara 25 om jag räknar rätt), men det är väl ändå ett steg upp från Flipper 700, kanske?

Och lite billigare än 500.000 kronor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Vet att AD41 gjordes en bra bit in på detta årtusende...

Mvh: Stina

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Jag hittade den inte eftersom det i annonsen står AQAD 41P, men som du påpekar kallas motorn av Volvopenta bara AD41P med tillägg -A eller -B.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillbaka till ämnet:

Ett av kraven är ju att båten ska se modern ut och där tycker vi kanske olika... Jag gissar ändå att båtar som Orrskär 850 och Orrskär 1000 därmed inte duger?

Annars har jag en bekant som jobbade på Orrskär för länge sedan som påstår att de är välbyggda. Och du får nog lite kvar av budgeten 500.000 kronor, vilket kan vara bra att ha som reserv om det blir något strul med båten framöver.

Coronet 32 Oceanfarer är väl en så kallad klassiker som får plats inom budgeten, men de är ju från 70-talet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.praktisktbatagande.se/artiklar/klassiker/article202562.ece

 

Jag har själv en orrskär 850 och är väldigt nöjd med den.

Det bör vara 200 hk för att få upp den ur vattnet och kunna köra med hyffsad bränsle ekonomi.

Jag tycker att den har ett modernt utseende och tillverkas fortfarande.

Kolla länken och lycka till i ditt båtsökande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som många andra engagerade båtägare så vill jag slå ett slag för min egna båt. En Saltö 31. Klassiska lösningar, robust och väldigt bra utrymmen. En familj med två vuxna och 2 barn är den helt perfekt för. 600 liter Diesel och 225 liter vatten klarar du dig länge på. Köp en med TAMD 41, 25-27 topp och perfekt marsch på 20. Slingrig gång under 5 men funkar bra med hydralstyrningen. Har lite bilder i albumet...

 

Lycka till med köpet

M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Oceanfarer sedan i höstas och är helnöjd. Vi hade liksom du innan en Flipper 700 och kände när andra barnet kommit att det blev lite trångt. Det normala är väl att man i det läget köper en Flipper 850 eller nåt, men jag har haft lite svårt att förstå varför barnfamiljer ska tränga ihop sig i småbåtar, medan de stora flytetygen ägs av par 60 med utflygna barn.

Kanske inte modent utseende, men väl tidlöst. De är verkliga bobåtar; toa/dusch och kök som mer påminner om hur det ser ut i ett hus än på en båt. Enormt, platt akterdäck med fri möblering och höga kapell med rymd. Breda skarndäck. Och inte minst ger de ger respekt när man kommer glidande.

Nackdelar; ofta äldre/törstiga motorer (kanske inte spelar så stor roll om man mest åker korta sträckor) som kräver underhåll och hela tiden kan utgöra en ekonomisk tickande bomb. De har också få fasta sovplatser; ingen mittkabin etc, utan istället får man bädda ner sittgrupperna. Heller inget rakt utsteg till badbryggan utan man får klättra över akterdäck, Dessa fenomen är ju standard på äldre båtar. Sen är ju 32 fot stort och man sitter högt och kör. Glöm därför att köra eller framförallt att lägga till ensam, du måste ha någon på däck som hjälper till i den här storleksklassen. Dessutom tvingas man ta ställning till hur man ska hantera den delikata avvägningen mellan att behålla originaliteten hos dessa båtar och behovet av anpassning efter mer moderna krav. Det är inte båtar där man sätter sågen i glasfibern i första taget.

Går man ner sig i Coronetträsket finns ju andra 32-fotare också, sedan och Deepsea. Som att kliva runt i en bondrulle från 60-talet. Grymt snygga och tidlösa flytetyg fjärran från 70 och 80-talet praktiska men ack så tråkiga familjebåtar. Har man tidigare kört Flipper är det en ny värld som öppnar sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...