Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
CalleN

Första segelbåten?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har tänkt att köpa min första segelbåt, jag har ingen tidigare erfaranhet av segelbåtar men haft motorbåt sen jag lärde mig att gå.

Nu undrar jag vad man ska tänka på när man skaffar sin första segelbåt. Jag hade tänkt mig något som man kan åka ut med över dagen... Vad tror ni om den här? Är den lätt att lära sig segla med, är principen den samma som i större båtar? Tänken är att kunna gå upp i storlek vert efter man lär sig...

http://www.blocket.se/stockholm/Starbat__79__nr_6387_inkl__trailer_22070429.htm?ca=11&w=1

/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Starbåten är ganska krävande och kan nog upplevas som rätt så förvirrande, med en hel del olika tampar och snören att rycka i. Lär du dig i en starbåt så är ju det mesta enkelt senare, men jag hade nog börjat med något enklare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad kan man tänka sig i såfall? Jag vill ändå att den ska vara lite sportig och gå fort...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På vilken sida om relingen ska man vara när båten seglas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

En ganska bra fråga Flört
Jag sökte, men det stod inget om det vad jag kunde se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nostalgichock! Min första egna segelbåt var just en Starbåt. Under devisen: fruktansvärt snabb, men oftast åt fel håll,,

Det är ju lite som att lära sig köra bil i en F1:a. Det blir väldigt påtagligt när man gör något fel. Men samtidigt minst lika belönande när man gör rätt. Det blir en heldel meckande, ingenting är okomplicerat på en star. Till fördelarna hör att man enkelt mastar den på 2 man utan mastkran. Centrumlyft och en vikt på runt 700 kg, gör att utbudet av möjliga sjösättningskranar är stort. Hårda klassregler gör att utbudet av delar och ex,vis bättre begagnade segel är stort.

Det finns en anledning till att en båt konstruerad 1911 vägrar att dö som klass. Och att profiler som ex,vis Pelle Petterson ställer upp i VM återigen i år.

Jag vill ha en igen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med! Härlig båt med många egenskaper som borde uppskattas av familjeseglare. Lite för fysisk för mig. Synd att så få båtar bygger på samma grundidè.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just Starbåt var kanske ett lite udda val som första båt...?

Principen är precis densamma och seglingen är inte svårare i en större båt än i en liten. Allt blir bara tyngre att hantera ju större båten är.

Varför inte titta efter en Express eller J 24 i bra skick om du letar efter spännande segling.

Annars finns det mängder av lämpligare nybörjarbåtar. IF-båten är t.ex. väldigt förlåtande mot den som inte är särskilt van, men får ändå anses vara en god seglare och trygg båt.  

Se till att seglen är i bra skick. Segel är skitdyrt. Ev. motor går som den skall. Kolla köl och kölsvin för skador efter grundstötning. Infästningar till vant och stag.

Generellt kan väl sägas att båttyper som kappseglas hårt kan vara hårt slitna på alla möjliga sätt. Är det t.ex. borrat mycket i däck för olika beslag finns risk för vattengenom-trängning.

Friskt vågat är hälften vunnet...

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske du redan köpt segelbåt? annars kan jag rekommendera IF:en som första segelbåt. den är lättseglad och snabb.

Lycka till med båtköpet!

tuvan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade tittat efter en Soling om du vill ha en dagseglare som är snabb och rolig. Vill du ha en täckt båt ska du titta efter en H-båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det några tvivel?

Pop 16 såklart!!!

Den är inte direkt snabb inte direkt vacker häller men den är den trevligaste lilla segelbåt man kan tänka sig!

Med en kölvikt på 60 kilo så kan du nästan putta upp båten på land!

Det är jätte bra för om man behöver bottenmåla där stöttan stod så sätter sig typ 2-3 personer på ena sidan av båten så står den nästan 90 grader och man kan måla alltSkrattande

Lycka till med båtandet //A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Triss Norlin!
Kul o snabb. Lätthanterlig!

Minette! Modellen utan ruff. Går som tåget. Planar om man seglar den rätt.

MY Helmsman! Har aldrig seglat den.. Men fajtats med en i en minette. My vann!

Vill du sova i båten?
Shark 24. Seglar väl upp till sitt lys. Känns riktigt racig med sin ringa bredd och relativt låga fribord.

Men starbåt???
Jag har seglat Stare en gång och.... ja... har du kört en rallybil någon gång? Tungt, obekvämt, svårt.... men förbannat kul!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...