Chronic 0 Postad 15 Juni , 2009 Har en Crescent DC 53 med yamaha 85 hk från typ -84, nyrenoverad motor i vintras. Har haft lite problem i vår, men när jag testade häromdagen med en 10 l lös trycktank insåg jag att båten sörplade i sig 10 l soppa på 15-20 min med 2/3 gas, alltså inte riktigt fullgas. (Toppar 28 knop med GPS, borde den inte gå fortare egentligen?) Är detta normalt, soppaförbrukningen alltså? Senast ändrad av Chronic | 15 juni 2009 | 08:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salstad 1 Postad 15 Juni , 2009 Kan inte svara på dina frågor alls, men jag kan ge en referens. Har en 540 DC med 115hk fyrtakt (05:a) Den drar 0,6-0,7 l/nm i 20-22 knop enligt GPS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 Juni , 2009 enkelt överslag du körd ca 20 knop 15 minuter blir väl 20/4 =5 sjömil så det borde ha gått åt 5 liter. Senast ändrad av nikitalord | 15 juni 2009 | 09:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chronic 0 Postad 15 Juni , 2009 Så här långt verkar min förbrukning vara väl hög.. Vad kan orsaka detta? Finns ju inga nålar i förgasarna som slits, och munstycken kan ju inte bli större?? Kan min extremt o-släta botten på båten ( gammal färg i klumpar )skapa en sådan förbrukning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 15 Juni , 2009 Med fel propp och risig botten kan förbrukningen bli vad som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 Juni , 2009 allt feljusterat, lågfarten med för mycket strypt luft kompenserat istället med öppnade spjäll, dåligt synk på gasarna en omgång burkar som bara bromsar med medans de andra får jobba extra, tändning som inte slår fullt ut vid belastning. så visst allt feljusterat så kan en nyrenoverad motor eller ny skruvad motor dra en hel del extra. rejält stukad propeller, bevuxen botten, glömt ta upp ankaret mm drar även en del extra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chronic 0 Postad 15 Juni , 2009 Enda justeringen är ju skruvarna till bensinblandningen, de står i standardläge = 1,5 varv ut. Förgasarna är nysynkade. Det går gnista till alla tre burkar. Om det är korrekt gnista´ vet jag inte. Hur kollar man enklast tändningen? Propeller = ny Botten är riktigt skrovlig pga gamla lager färg som delvis släppt. Ankaret tar jag upp innan jag kör, allt som oftast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 Juni , 2009 Propeller = ny prova den gamla eller kolla om de verkligen har samma pitch Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 15 Juni , 2009 Kolla - om inte choken har fasnat i öppet läge - att inte sopan läcker någonstans Det sägs som tumregel att en förgasartvåtaktare på maxgas skall dra hälfen av sitt hästantal i soppa/timme, dvs din motors maxförbrukning vid fullgas borde vara ca 42 liter/timme. Då verkar det att din motor drar för mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 15 Juni , 2009 Misstänker också choken, fast jag skulle nog snarare kontrollera att den inte hamnat i stängt läge;-) Å andra sidan brukar väl en en tvåtaktare bluddra och gå rätt dåligt då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chronic 0 Postad 15 Juni , 2009 Chokefunktionen fungerar som den ska, och stänger inte vid något varvtal, så länge jag inte aktiverar choken med den elektriska brytaren, då dör i princip motorn omgående. Som sig bör antar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 15 Juni , 2009 Drar för mycket -- vänta nu --- hur räknar ni egentligen? sörplade i sig 10 l soppa på 15-20 min med 2/3 gas är de fakta vi har. Och om det var 15 minuter, då betyder det 40 liter på en timme. Men var det 20 minuter, då drar motorn bara 30 liter på en timme. Det motsvarar 30/42 = 71% av maxgas. Andra tänkbara felkällor är att 10-litersdunken inte var helt full (kanske bara 9 liter?). Eller att gasen var lite högre än 2/3. Eller att båtskrovet har sugit i sig mycket vatten genom åren och numera är TUNGT -- det skulle förklara både låg fart och hög förbrukning. Lite skrovligt skrov har jag läst är en fördel för snabba motorbåtar, för då bildas små luftvirvlar som gör att båten planar lättare (valar har skrovligt skinn). Däremot ska segelbåtar vid låg fart helst ha ett slätt och nyvaxat skrov. Mitt förslag är att be ett varv att väga båt motor. Om vikten är ungefär 1000 kilo så tycker jag att förbrukning och toppfart verkar rimliga. Eller åtminstone inte helt fel. Om ekipaget väger mycket mindre, så borde även förbrukningen vara lägre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 Juni , 2009 Du kanske har gått upp lite väl många kilo sen förra säsongen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chronic 0 Postad 16 Juni , 2009 ...Inte det heller. Minus 8 kilo Men säg att det var 9 liter, 20 min och fullgas. Är det i närheten av normal förbrukning då? Isf är det adjöss stormotor och in med 5 hk snurra & jolle. Jag trollingfiskar ändå bara med båten och den går lite för fort för det har jag märkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 16 Juni , 2009 Förbrukning per timme har inget med båtens vikt att göra, är båten tung så blir det lägre fart, så länge maxvarv ligger där det skall ligga. Sen är inte förbrukningen linjär med varvtalen heller, har inga datablad för Mercury, däremot ett test av 2 takts förgasar 40 hk Tohatsu: o Vid full gas (5500 rpm) 17 liter/h o -500 RPM 13.4 liter/h o -1000 RPM 10.0 liter/h o -1500 RPM 9 liter timme, detta motsvarar ungefär 2/3 maxvarv och ungefär halva bensinförbrukning per timme Med detta resonemng borde TrådSkaparens motor dra: ca 20 liter på en timme, vilket motsvarar 6-7 liter på 20 minuter eller 5 liter på en kvart. Jag vidhåller att motorn drar för mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chronic 0 Postad 16 Juni , 2009 ..Kan inget annat än hålla med om slutklämmen Det skulle vara kul att höra från någon med liknande ekipage, vad deras uppfattning om bensinåtgång ligger på. Själv känner jag att det inte borde vara rimligt att 20 min i 25 knop ska kosta nästan 200 spänn inkl olja, när båten väger 440 kilo ( utan mig & motorn )och är så liten som den är. ENSAM i båten dessutom... Enligt typskylten väger den förresten 220 kilo har jag för mig, 440 har jag läst här.. Senast ändrad av Chronic | 16 juni 2009 | 10:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 16 Juni , 2009 Vänta nu... Trådskaparen har en motor på 85 hk som är ungefär 25 år gammal. Som ska dra minst 50% mer än moderna 4-taktare eller moderna direktinsprutande, eftersom en del av bränslet inte förbränns i gamla förgasarmotorer. Du jämför med en motor på 40 hk, som är helt ny! Förlåt att jag var otydlig om förbrukning -- jag menade förbrukning liter/nm. Inte per timme. Och jag slarvade när jag räknade -- tänkte att 28 knop med en förbrukning på 30 liter/timme = 1,07 liter/nm. Men farten var ju lägre än 28 knop med 2/3 gas... Kanske 20 knop? Och då håller jag med om att även 9 liter/20 minuter verkar vara för mycket (det blir 1,35 liter/nm) även om det är en 25 år gammal motor. Senast ändrad av Jonas478 | 16 juni 2009 | 19:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 Juni , 2009 Hur var förbrukningen innan renovering? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 16 Juni , 2009 Du skriver att du har en Crescent DC 53 och det är en båtmodell som vad jag kan hitta normalt har inombordare på drygt 100 hk. De vägar knappast under 1000 kilo, eller? Du har förstås en variant för utombordare, men vad jag kan se av bilderna och med tanke på att båten är 17 fot och 2,1 meter bred så verkar både 220 och 440 kilo väldigt lite, med en så rejäl överbyggnad. Kanske är 220 kilo max last? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 16 Juni , 2009 Kan inte sluta fundera på detta, är väl lite knasig... ;-) Tittade på Blocket och där finns 3 olika Crerscent 53 DC till salu, alla med utombordare. Två säljs av företag, så de kanske inte har koll på förbrukningen. Men en säljs av en privatperson och han skriver 30 knop med en 85hk Yamaha. Så det talar för att 28 knop inte är helt fel. För mig (som läst ganska många båttest) är det dessutom ett argument för att totalvikten är ungefär 1000 kilo, då ska 85 hk räcka till ungefär 30 knop. Kanske en bra idé att ringa till Per S och fråga om hans förbrukning? http://www.blocket.se/pitea/Crescent_53_Dc_21833525.htm?ca=11&w=3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chronic 0 Postad 17 Juni , 2009 kan provköras i början av Juni Hehe de har inga långa båtsäsonger i Piteå.... Jag är tacksam för all hjälp, jag ska fråga honom om hans förbrukning. Enligt info här på sidan ska den väga under ett halvt ton iaf. Båt, säg 500 kilo, motor 115 kilo, jag 80 kilo, bensin fulltank 110 kilo, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chronic 0 Postad 17 Juni , 2009 Köpte den skuren i vintras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 17 Juni , 2009 Hade en gång för länge sedan en Fjordling med en 80hk Mercury -78, 4 cylindrig. På fullgas drog den ca 34l/h och gjorde då 34 knop. På ekonomifart ca 25 knop tog den ca 0.7l/dm vid dvs knappt 18l/h. Din båt borde ligga i närheten av de här värdena dvs toppfart något över 30 knop, kanske 32 (ngt tyngre än Fjollan) och förbrukning på fullgas ca 35l/h. 28 knop anser jag vara dåligt på din båt. På 15 min borde den ta runt 5L på 2/3 gas! Är varvtal vid fullgas enligt tillverkarens rekommendationer? Blått avgasmoln efter båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke_Skane 0 Postad 17 Juni , 2009 Har en Crescent Marlin 2002 med en gammal Mariner 80 hk från 1979 och med detta paket med en total vikt på ca 1200 kg dvs båt, motor, 100 l bensin, övrig utr, och 3 välväxta grabbar. Båten är fin under till för förra ägaren har bara haft den på trailer och motorn har vad jag tror är orginal propellern monterad. Vi körde från Malmö citadellshamen/västrahamnen till Barsebäck, vilket är en sträcka på 2 mil(land mil) samt vi körde runt en del där uppe när vi drivit ifrån djuphålorna där vi fiskar det blev fiske i en ca 4,5-5 timmar och sen hem igen och då gick det ca 25-27 l soppa. Båten toppar 30 knop med den lasten och vi körde dit och tillbaka i ca 20-23 knop. Det tycker vi är helt ok förbrukning med tanke på ålder på motorn, hade gärna köpt en nyare motor som spara både min plånbok(i förbrukning dvs) och naturen men det är inte något som är genomförbart just nu och ut och fiska måste jag annars dör jag Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chronic 0 Postad 26 Juni , 2009 Upptäckte igår att förgasare #3 flödar över ordentligt, fyllde luftburken med soppa, flottören satt förmodligen fast och jag gjorde en förgasarrenovering sittandes i båten och skruvade ihop. Resultat = båten går 5 knop snabbare, går perfekt på alla varvtal och drog på en timme samma soppamängd som på 20 min tidigare. Tack för all hjälp!! Lyckan är fullständig, äntligen går den som jag hoppats Senast ändrad av Chronic | 26 juni 2009 | 09:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 26 Juni , 2009 Skönt att det löste sig --- och rejält bättre dessutom! Fick du något svar från Per i Piteå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser