Gäst Mats Postad 18 Juli , 2004 Hur stor segelbåt behöver man ha för att man skall kunna bo hyfsat 1-2 personer? Skulle man klara sig typ med en Wasa 42 eller är det litet? Vad tror ni man få betala i bryggavgift el mm per år som åretruntboende i båten om man skulle vilja ha den liggande centralt i GBGs hamn? //M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mingves 0 Postad 18 Juli , 2004 Skrev ju fel, menade wasa 410. Sedan kanske jag skulle förklara att jag menar att bo i båten året runt. Alltså skippa lägenheten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mingves 0 Postad 18 Juli , 2004 Det är ännu bara en liten dröm, dock så har jag tröttnat på min lägenhet så nu kollar jag efter ett kul alternativ som skulle kunna passa mig. Jag gillar segla och eftersom jag kommer skaffa båt framöver tänkte jag att detta kunde vara en bra kombination, men det beror ju som sagt på vad man vill betala... Helst vill man ju ha något stort men då kostar det ju en del:( Just nu skall jag kunna bo själv då jag e singel men man vet ju aldrig när man träffar nån... Hur är det med kondens och uppvärmingen? Riskerar man att något fryser på vintern? Jag skulle vilja ha något som man skall kunna segla med en längre bit med en besättning på 1-2 pers. Alltså skall jag kunna segla den själv helst. Edit: läste nu ditt inlägg en gång till och såg det där med tvätt, det kan bli ett större problem helt klart. Hehe det har jag liksom inte tänkt på.. //M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mingves 0 Postad 19 Juli , 2004 Hej lasse, vad kommer ni att bo i för båt? /m Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johannes_S 1 Postad 20 Juli , 2004 Större än 40 fot är nog i största laget om man ska segla den själv. Men det beror på flera faktorer: hur duktig man är, hur båten är utrustad osv. På senare år har det kommit flera hjälpmedel för att segla short handed. Mycket har spillt över från ensamkappseglingen. Det mest extrema är väl att ha hydraulik för att styra allt i riggen, och fjärrstyrning för motor och roder. Då kan man säkert ensamsegla en 70-fotare. Ända tills tekniken pajar... I praktiken ligger väl gränsen vid där man själv klarar av att bära av båten med handkraft mot andra båtar och bryggan, och den gränsen ligger nog ungefär vid 40 fot. Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mingves 0 Postad 20 Juli , 2004 Inser att det troligen blir jätteomständigt och hyfsat kostsamt att bo i en båt, i varje fall om man skall bo i centrala GBG. Kan bara tänka mig när man skall hålla båten fri från snö och is på vintern... Får nog fortsätta att drömma och skaffa en mindre båt och ha kvar lägenheten... Tack för hjälpen, ///M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Arthur Johansen Postad 26 Maj , 2005 Min fru och jag har bott i vår Malø 106 hele året siden 2000 bortsett från sista vinteren som vi var mesteparten av tiden i Uddevalla. Hemmahamn har vært Oslo. Det er inget problem, men som tidligere nevnt er man fler enn en må man trives godt i hop. Enkelte ting bør man sikre seg på vinteren - såsom el, vatten osv. Det er en fordel å dekke til båten på vinteren det blir mindre problem med kondens da. God ventilasjon er meget viktig. Sandwichkonstruksjon eller noen form for isolasjon er et pluss. I Norge er det mycket vanlig med båten i vannet på vinteren man har en form for boblehavn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thure 0 Postad 26 Maj , 2005 Har läst en del andra trådar här ang båtplats i GBG som du snackar om. Det verkar som om det inte finns en enda sådan i GBG. Lycka till med det säger jag bara... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 29 Maj , 2005 Bäst vore om man fick t.ex Grefab (Göteborg) med sig på vinterliggande och kunde få infrastrukturen ordnad. Då kunde en grupp vinterliggare få vintervatten och avlopp ordnat och dusch och de svåra problemen. Snö på däck är ju inte någon svårighet. Tänk en villatomt med garage! Där är det mycket större ytor. Lite snö på däck ger bara extra värmeisolering. Förre ägaren till båten vi har nu hade fixat ett stort sittbrunnstält med ståhöjd även på däck där han kunde ha cykel och lite prylar. Det gick fram till masten och var gjort av kraftigaste presenning. Han duschade i hamnen där han hyrt in sig på varvets personaldusch. Svårare var det ju med toatanken. Det blev väl att använda varvets toa också. Han har sparat ihop till en större båt nu med 3 kabiner som han bor i. Det blir ju en del kosing man sparar genom att bo i båt om man ändå har en skulle jag tro. En bryggägare skulle kunna ta in en slant på vinterliggare. Kan man göra dom uppmärksammade på det? Om en grupp på 10 båtar betalar säg 1000 kr/månad för att få vinterservicen så har dom omkr. 100000 per säsong. Det ska väl vara möjligt att ha uppvärmda ledningar och en vakumsug för toa och duschar för den slanten. För den som får 100 båtar som vinterliggare blir det riktigt intressant med ekonomin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
E_Klinga 0 Postad 30 Maj , 2005 Stor båt= stora utgifter, stora problem Mindre båt= mindre utgifter, färre problem. Finns ju folk som bor i fidror, men visst 30-35 fot om man vill ha de bekvämt. Jag har en 22-fotare som jag tänkte bo i så mycket som möjligt under sommaren. /Klinga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser