Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
granis76

propeller/trycknav

Rekommendera Poster

Har tagit bort propellern på min mercury 30 hk och trodde att jag lyckats med det tills jag kollade i instruktionsboken där det står att man ska ta bort något som heter trycknav och  som sitter bakom propellern. Jag får inte loss det och kan inte minnas att jag någonsin tagit bort det. Är det viktigt att det går och ta lös. Ska jag lämna in motorn för att få lös den eller finns det något bra knep så man kan göra det själv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja de beror väl på vad du ska göra..... ,, Sitter den kvar på propelleraxeln eller i propellern?? Sitter den kvar på axeln å du ska riva växelhuset så måste du ju få bort den,, men sitter den i proppen å den e hel så fetta in axeln å sätt tillbaka proppen bara.  Vill du absolut ha bort den så kan du ju pröva att värma me gasolbrännare (men inte för mycket så gumminavet går sönder)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den sitter fast på propelleraxeln, propellern får jag av utan problem. Jag ska egentligen inte göra någonting.  Har bara tagit av propellern under vinterförvaringen och läste då att det var viktigt att trycknavet inte var fastrostat. Men det kanske har betydelse om man vill komma åt växelhuset?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...