sorha 0 Postad 14 Juni , 2009 Har tittat lite på Dixie 27 :an och funderar på om den är svår att segla själv? Finns det ngn ute i etern som har ngn erfarenhet av detta så hör gärna av dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andreaswinberg 0 Postad 17 September , 2009 Hej! Vi har haft vår dixie i två somrar nu, en 7/8 riggad från -81. Vi familjeseglar mest och det innebär i princip att man får segla själv. Till detta ändamål är båten perfekt, man kan sköta allt ifrån sittbrunnen själv. Utrymmena är lagom till en familj med två vuxna och två små barn, men har man större barn kan det bli lite värre. Allt handlar ju om en vanesak. //Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 17 September , 2009 Hakar på med tankar och en del frågor: Även jag har tittat en del på Dixien i mitt sökande efter ny båt. det som jag tyckte var ett stort minus på den båten jag kikade på (-80:a?) var de smala kojerna i salongen. Det exemplaret jag tittade på hade fast inredning långt ner på skrovsidorna, så även om man tog bort ryggstöden gick det inte att ligga ända mot skrovet. Lägg till att stickkojen var typ 1,75 lång och att förpikkojerna också var lite väl korta för en fullvuxen - det gjorde att jag backade på en annars trevlig båt. Nu är ju båtarna självbyggen som regel, så det kan ju vara så att detta var just detta exemplar, vilket faktiskt också är en fråga - är det så, eller ser alla ut så? För jag vill gärna ha minst två fullängdskojer i en båt. Jag vet att många båtar med rejsing-brunnen har en stor dubbelkoj under sittbrunnen, men jag tror inte att den sittbrunnen är förenligt med en familjefrukost med småbarn, tyvärr. Intressant lösning, annars. Det jag uppskattade med båten var sittbrunnen med bra sikt föröver, de breda skarndäcken och den kluriga pulpiten och pushpiten, dessutom kändes ruffen trevlig. Är därför nyfiken på andra exemplar, är fortfarande lite sugen på en Dixie. En fråga till - kan man segla den med 7/8-delsriggen med enbart kryssfock och storsegel i lättare vindar, eller måste man ha genua för att få driv i båten? Tycker segelytan verkar rejäl, vore skönt att slippa en genua över säg 4 m/s. Senast ändrad av Peter_K | 17 september 2009 | 14:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lil-Bossan 0 Postad 17 September , 2009 Att segla en Dixie 27 ensam går alldeles utmärkt. Fallen är dragna till sittbrunnen så jag låser rodret och hissar seglena själv utan problem. Sen är det bara att luta sig tillbaka och njuta av en underbar segling. Dixie 27:an är begynnelsevek men slutstyv. Den lägger sig i 10-15 grader och där ligger den kvar under seglingen. Våran rigg är en mastheadrigg. Att segla med Genua 1:an upp till 7-8 m/s är inga problem. Genua 2:an upp till 10 m/s är heller inga problem. Enda nackdelen jag upplever är att det är lite för lågt till tak inne i båten. Vi har en racingbrunn och det tycker jag é kanon. Då man sitter på skarndäck har man bättre sikt framåt. Inredningen är väldigt varierande. Det finns nog lika många olika lösningar på inredningen som det finns Dixie 27:or. Vi har god plats i förpiken för 2 fullvuxna och under sittbrunnen är det gigantiskt. Senast ändrad av Lil-Bossan | 17 september 2009 | 17:33 Senast ändrad av Lil-Bossan | 17 september 2009 | 17:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad 19 September , 2009 kamraten har en sån och jag har hjälpt honom underhålla den i 10 år helt suverän seglare som är mkt lättmanövrerad och trygg även i hårda vindar men om jag går från för till akter 1 fixat bättre dränering för ankar box vilket från början hade fuktskador in i förpik och jaf ick riva ut trä i massor obs sandwichkontruktion fördäcket försvagat pgra släppningar innanför relingslist behövde dras åt plus allt som var fastskruvat i hela båten för och akterpulpet dåligt åtskruvade = mer fuktskador inuti grävt ut trä under sittbrunn pga släpp i sandwichkontruktionen pga att maskin sitter i förpiken blir det en lång axel vilket gör att man måste vara noga med lager mm det finns 2 typer min vän har den som har en king-size dubbelkoj under hela sittbrunnen och stickkojer som är trånga gott om stuvutrymmen men det är en väldigt varierande inredning på olika båtar tycker jag har fixat ståhöjd genom att slipa lite och plastat fast alureglar o sänkt durken peke monterat och kapellhus eller vad det heter platt och relativt bra däck mycket positivt men också många fällor vet att bröderna som byggde dixien har båt på tångudden eftersom jag råkade på dom just d....glömde säga att eftersom maskin sitter i fören är det höselskydd som gäller om du kör med ruffen öppen Senast ändrad av Zaphir | 19 september 2009 | 07:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser