Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Gustaf76

Mobitronic laddar inte?

Rekommendera Poster

Hej,

Min mobitronic 16A laddare som är fastmonterad i båten verkar helt plötsligt inte ladda..

Den går över direkt till att lysa grönt , batterierna är på c:a 12,58 volt så det kan inte bero på att dom är fulla. Säkringen på mobitronicen är inte trasig. Någon som har tips vad det kan vara som är fel..? Har sökt på nätet efter en manual till Mobitronic men hittar ingen. Jag har den äldre modellen med /- anslutningar som skruvas fast. Nån som har en sån..?

mvh

gustaf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Mobitronic funkar perfekt så länge  jag laddar förbrukarbanken men när jag slår över till start batteriet som är helt nytt så uppför den sig lika dant som din.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

jag har läst en hel del på skyllermarks.se i vinter för att byta ut allt kablage för laddning nu i våras. Jag har också skaffat en bettriladdare. Enligt skyllermarks så är ett batteri fulladdat om det har en spänning på 12,9 volt obelastat så det kan mycket väl vara så att det är OK. Vid 12,3 V obelastat har du ca 50% av kapaciteten kvar i batterierna och det är dags att börja ladda.

Hur beter sig laddaren om du har förbrukat ström ur batterierna så att de visar lägre spänning?

mvh

Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En laddare jobbar sig upp till 14,2 volt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En seriös laddare har inställbar slutspänning beroende på batterispänning. Laddar man gelbatterier med 14,2V så förstör man dem fort.

Öppna batterier (som man kan fylla vattten i) laddas normalt upp till 14,4V, medan ventilreglerade och andra underhållsfria batterier ska laddas till maximalt 13,8V och har man båda typerna så ska man välja den lägre spänningen, alltså 13,8V.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast min är bara kopplad mot förbrukarbanken ... jag monterade ett Skyllermarks relä i vintras och den har ju en kabel till både förbrukarbanken och startbanken, startbatteriet är helt full, kan det bero på detta ??!!

ang länken du mailade, det bra produktinfo men inga manualer... det är 915-012-D som jag har.

G

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ring Dometic Scandinavia (tidigare Waeco)031-734 11 00 och be att få prata med någon tekniker så hjälper dom dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ha ha man blir så glad när man lyckas...ibland.. monterade isär skalet på laddaren och hittade en 20 A flatstiftssäkring på kretskortet som hade gått sönder... så nu fungerar allt igen.Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...