Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Ballad_kopian

Epoxi behandling.lösningsmedelsfri eller med? vilken mängd?

Rekommendera Poster

Hej.

är i tagen att beställa  epoxi till min möre 30  för att kunna börja med att epoxi behandla botten.

båten har ej blåser eller liknande. inget böldpest. utan detta är i förebyggade syfte. den kommer långseglas  och ligga  i hela år.

har läst en hel del.

och kommit fram till att det finns  2sorters  epoxibehandlingar man kan göra

1. ren lösningsmedels fri epoxi. kräver mer arbete men  det räcker med 2lager. sägs vara det bästa skyddet.

2. 2komp grundfärg epoxi  med lösingsmedel som kräver ca 6-7lager för fullgott skydd. då lösningsmedelt gör att det blir små porer mellan lagerna därav alla lager.

jag är mer inne på alt 1. men självklart kan jag ändra mej. kanske är det överkurs?

men tar man alt2  så kan jag likaväl köpa  biltemas variant med alu flingor i eller vad det var.

sen är det den stora frågan . VILKEN MÄNGD . hur mkt går det åt på en 30fots segelbåt. hyffsad platt i botten med fen köl.  ballad typ.  antar att det går åt mer på alt 2.

mvh Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla www.nilsmalmgren.se Där finns massor av bra information och anvisningar. Använde själv deras epoxi för osmosbehandling av en tidigare båt. Epoxin är lösningsmedelsfri och skall läggas i två skikt om vardera 150 g/m2. Bra att räkna! När det gäller den lösningsmedelsbaserade tror jag att man lägger på tunnare skikt. En gissning är 75 g/m2. Då hamnar du på 450 g/m2 i stället för 300. Enda nackdelen jag kan se med NM-s lösningsmedelsfria epoxi är att den måste mattslipas innan lager två läggs på. Ganska trist jobb.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag körde på alt 1. Det är också alt 1 som används till  kallbakade plywoodbåtar. Det är för stor risk för porer med alt 2. Ska du ändå göra det från början, med förarbetet och hela alltet så kör på alt 1.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej men då blir det alt 1.  men vet ni hur många kvadrat  det är på en båt botten 9m  båt 3 m bred .

hur många liter brukar gå när ni  botten målar  då?  det borde nån ha koll på?

har läst på nm epoxi och det finns olika statser att köpa  3liter eller 8liter. jag vet inte alls hur mkt det går åt. har aldrig bottenmålat  . det var fartygs färg på min båt när jag köpte den . så det har varit utan beväxtning dom åren jag hade i den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min gamla båt, långkölad koster, 9,36 x 3,05 kan man klara sig på 2 liter om man stryker extremt tunnt och bara ett lager. Det beror också mycket på bottenfärgen, VC17 är ganska tunn och drygare, medans International-vad-den-nu-heter är ganska tjock, så det går åt mer. Lösningsmedelsfri epoxi är ju också ganska trögflytande och med tanke på hur pass viktig (tycker jag) den behandlingen är och att den kräver så mycket jobb, så hade jag kört på 8 liter till två lager för att vara säker. Du vill förmodligen också lägga ett par lager extra vid stäven, under och i framkant av kölen och lika dant med rodret.

Senast ändrad av cerber0s | 15 juni 2009 | 22:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på Er,

Jag har en aluminiumbåt, men behandlingen är densamma när det gäller epoxybehandling.

Jag håller på att lackera min båt på 28 fot och den är 3,20 bred, jag har lagt på 5 us gallon med epoxy på botten. Det är nästan 19 liter, tocklek på epoxyn skall vara 1,3 mm enligt Awlgrip. Detta är 2komp epoxy.

Mvh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så hemskt mkt för ditt svar precis det jag ville veta  angående mängden.   underbart då är det bara att beställa.

tack tack.

mvh Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det kan skifta lite i tjocklek beroende på vilket system du väljer. Kolla med leverantören, dom ska ha koll på sånt.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kollade lite mer i pdf:en och det ser ut som om du inte behöver lika mycket som jag. Tror att du får läsa på en del så det blir rätt.

Mvh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...