Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Martiin

Läckande fönster

Rekommendera Poster

Hej har läckande fönster på min flipper 620 både i ruffen och i hytten. Hur går jag tillväga, måste jag köpa ny gummilister och isåfall vart? eller går det att täta på något sätt? Har någon något bra tips MVH Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Vid läckage vid rutor ta och skär bort gummilisten utvändigt med rakbladskniv.Rengör därefter med t-röd.Se till att ytan du ska behandla är torr,innan du lägger en fin sträng silicone.-Om du inte är så säker med sprutan kan du ta en avdragskloss för att ta bort överskottet silicone.Använd yes diskmedel blandat med vattenom du ska stryka fogen.Tycker du detta är jobbigt ta kontakt med ditt lokala glasmästeri och be dom toppförsegla dina rutor.

ps gummit måste bort om du ska silicona.

mvh Macke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte hur Flipperfönstren är konstruerade men hör med en glasmästare och som håller på med båtrutor.

Jag fick en tub med ett jäkla klet till min Tresfjord. Den har aluramar med skruvar på insisdan. Lossade dessa och la en tunn (film) och sedan på med gummi och lister. Drog till och det var fistätt.

Har du tankar på att täta med silicon så glöm det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte täta med silicon? Har tidigare själv gjort det, med ett alldeles utmärkt resultat... Men är det något som gör att det inte är bra med siliconet... eller vad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om läckaget ej är vid tex skylight lucka går det utmärkt med  silicone.I regel svart glassilicone har det problemet att den kan smita av sig ,och därmed kan du få svarta ränder under siliconet.-viktigast är att det är torrt och rent, annars biter inte siliconen.

Jag använder silglaze eller silprof vid div läckage.

-Jobbar som glasmästare ,så jag bör veta....

Macke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...