jos32 0 Postad 14 Juni , 2009 Hej, har tittat på en SeaRay 270. Den finns antingen med v8 7,4 liters eller 2 st V6 på 4,2 (tror jag).. Vad är bäst att välja?, hur mycket drar respektive motorkonfiguration? Vad är fördelen med 2 motorer? mvh: Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 14 Juni , 2009 Två motorer dra mera bränsle och kräver mera underhåll. Fördelen är att om en motor lägger av så har du en kvar att åka hem med. Sedan vinner man även en hel del manövreringsförmåga med två motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle_p292 0 Postad 14 Juni , 2009 Hej! Fördelen med två motorer är ju driftsäkerheten, den blir ju dubbelt så bra. Nackdelen är att du får dubbelt underhåll och dubbelt med problem. Jag har en 290 och valde singelmontage, för att jag ville byta till diesel. Förbrukningen skiljer sig nog inte speciellt och lär med all säkerhet vara ditt minsta bekymmer. Beräkna 2-2,5liter per distans om alla förutsättningarna är rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jos32 0 Postad 14 Juni , 2009 Är lite sugen på denna båten.. http://www.blocket.se/stockholm/Sea_ray_270_SD_arsm_2000_end188tim_21885846.htm?ca=15&w=3 Det är väl moderna motorer i denna (insprutare), eller? Det känns som ett schysst köp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 14 Juni , 2009 Nej där sitter nog inga moderna motorer i den. Sitter säkerligen EFI motorer i. Förgasarinsprutning. Motorerna man vill ha heter MPI. Hade en 290 med dubbla V6 och tyckte det var väldigt trångt att meka. Dubbla V6 i 270 hade jag inte viljat skruva med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 14 Juni , 2009 skulle vilja säga så här... man vill inte ha insprutning över huvud taget.. förgasare det e grejor det! jag är absolut inte en bakåtsträvare, men isprut på båt v8.or det kan man klara sig utan speciellt när dom är några år gamla... en fabriksny förgasare kostar lika mycket som en spridare. skulle tippa på att det sitter 4,3 v6 med förgasare i den båten, en helt ok konfig! superenkelt, billigt, o driftsäkert. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 15 Juni , 2009 Haft samma konfig fast singel montage.DREVJag tycker alpha dreven är inget vidare, med deras mirobrytare som dödar motorn när man skall växla. De känns dessutom klena. Nu kommer väl folk spö mig, men kolla lite runt på forumet och se alla små strul det är med dessa drev. Jag var inte alls nöjd med alpha.Motor Kan inte utala mig om dessa rent tekniskt. Men de låter rätt mycket mer än en V8, de går liksom hårdare, aggressivare och ojämnare än en V8. Att lyssna på en V8 är rena drömmen tycker jag. Det måste vibrera och låta något fruktansvärt från två stycken V6 av denna sort. Jag skulle välja alla gånger en singelmontage V8 med ett bravo drev med duopropp. bra mycket bättre teknik. Men alla tycker ju olika, prova både konfigurationerna före köp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 15 Juni , 2009 Denna båt var till salu tidigare för 359' ..och fanns då i Boråstrakten. Var själv där och tittade, men tackade nej ! ( lite för mycke , ''allt är fixat men inga papper'' syndromet ) Min kundskap säger .. till 27 fot räcker en stor V8 ( 7.4L) helst med B3 drevet ! Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 15 juni 2009 | 22:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay-270 6 Postad 15 Juni , 2009 Hej. När jag skulle köpa en SeaRay 270 så provade vi först en med V8, den vi provade orkade bara upp i ca 32knop, motorn lät ansträngd. Köpte en med dubbla V6or EFI, toppfart över 40knop, vid ca 3200varv höll vi ca 28-29knop. Känns som ett bättre köp med dubbla 6or. Bränsleförbrukning låg på ca 2,4liter/distans. Personligen ger jag inte gärna mig ut i en båt med en motor. har varit ägare till ett antal båtar med en motor, blivit stående till havs med motorkrångel ett antal gånger. Känns betydligt tryggare med 2 motorer. Lycka till Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 15 Juni , 2009 hmm... annons borta... sålt? till dig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 16 Juni , 2009 Ska ni prata fakta så bör ni hålla er till samma 270 modell... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser