Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
xyz123

Vilka VHF kanaler lyssnar ni på ?

Rekommendera Poster

Jag föll, av någon outgrundlig anledning, för Erlandssons försäljning av fast och mobil VHF i ett paket i vintras. Uppenbarligen finns det ett flertal kanaler att lyssna på: 16, L2, aktuell VTS kanal, Stocholm radio, ev. sluss / bro kanal och ???. Vilka väljer ni ut och varför? Har ni VHFn påslagen eller inte? (16 bör man kanske lyssna på i alla lägen.)

Om ni har både fast och mobil VHF - Hur gör ni då? 16 och VTS på den mobila kanske?

( Det som händer på 16 och VTS och som inte hörs på en mobil VHF händer för långt bort för att vara av något intresse. I alla fall om man har en segelbåt.)

L2 och Stockholm radio på den fasta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka kanaler man lyssnar på beror ju var man är. Jag lyssnar alltid på 16. Är jag i eller i närheten av ett område med trafikkontroll lyssar man ju på den kanalen oxå ex:vis kanal 13 i Göteborgs hanminlopp och utåt Vinga. 

Mina VHF:er (har en fast i båten och en bärbar som jag kan ta med i jollen) har scanningfunktioner som väl de flesta moderna vhf:er har. Då ställer jag kanal 16  som prioriterad kanal och andra kanaler scannas ex:vis kanal 13 (Göteborg) kanal 11 (inseglingen genom Hakefjord, L1 för kompisarna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ju lite mindre med radiotrafik då vi seglar i vättern, men kanal 16 är givetvis alltid på, brukar även passa 77an då inte alla våra bekanta har L kanalerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag scannar av alla aktuella kanaler i det område jag befinner mig samt L-kanalerna, 16, 72, 73, 77 .... oftast använder jag kanal 77 för att anropa och prata med kamrater ... en tanke jag haft är att det är förvånansvärt tyst på L-kanalerna ... men det är klart mobil kommunikation har väl tagit över antar jag ... mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej
Jag tycker det är utmärkt med en handapparat att ta med i dingen till land, för internkom med båten, reservradio etc. Alltid laddad o klar. I båten har jag minst en fast, gärna i sittbrunnen, som alltid lyssnar på 16, när det inte är för tjötigt, då stänger jag av. Om jag har gjort upp med någon om radiokontakt så är det oftast på kanal 77 och då ställer jag den fasta på Dual Watch för passning. Jag undviker 16 för den vill jag ha så tyst som möjligt.  Är jag på väg in mot ett område med särskild passningskanal (VTS, Bro eller likn) så passar jag den kanalen samt 16.   Hälsn Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanal 16 givetvis. Men brukar även ha radion ligga och scanna 1, 6, 8 , 72 och 77.
Kanske inte kryllar av radiotrafik här i Vänern men man brukar på ett år allt lyckas få in o lyssna på ett par tämligen roande diskussioner!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...