Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
BjornF

Hur stor nödmotor behövs?

Rekommendera Poster

Hej!

Funderar på att skaffa en liten utombordare att ha som hjälp/nödmotor om oturen skulle vara framme. Jag har idag ett fäste för en sådan på badbryggan. Målsättningen med nödmotorn skulle vara att kunna ta sig sakta men säkert till fastlandet eller en större ö där man kan ta i tu med huvudproblemet i lugn och ro.

Låt oss säga att man vill kunna få upp skutan i 5 knop. Jag har en Flipper 700 som väger ungefär 1600 kg.

Vad har ni för erfarenheter? Jag tänker spontant att en 10hk motor, (som oftast lätt låses upp till 15 hästkrafter), är många hästar för den storleken och vikten. Kanske onödigt stort? Osäker på om den får plats på fästet också...

Snälla berätta vad ni har för båtar, storlek på hjälpmotor och ungefär hur fort ni tar er fram med hjälp av denna?

Mvh / Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det där med hjälpmotor, nej tack. Fungerar inte huvudmotorn så slänger man i draggen och väntar på hjälp. Denna får du antingen/och/elller av SSRS (trossen) till närmaste landförbindelse eller av Sjöassistans (till hemma hamnen (obs max intern kostnad/assitanstillfälle)).

Ok,på stenålderna hade jag en gammal Cresent liggande i kölsvinet. Men den hade rostat igen när det behövdes. Varefter jag  jag under  ett antal år hade en liten elmotor demonterad i båten för säkerhets skull. Körde en gång med den. Men det var ingen hitt. Ute på öppna havet var det ett par knops ström samt lite vågor och vind. Så det var bara att styra åt land och vänta på hjälp.

De gånger jag under årens lopp fått stopp utan att själv kunna ta mig hemåt har det kostat klöver samt gliringar. Varför jag idag (förutom att vara sjöassistansresurs) är medlem i SSRS samt sjöassistans. SSRS för att jag vill att det skall finnas sjövärdiga båtar i min närmiljö ifall jag eller annan är i nöd. I sjöassitans därför att jag ett VHF anrop eller mobilsamtal bort har den hjälp jag eventuellt behöver.

Men det var inte det som du egentligen ville ha svar på. Du frågade vad för motorer vi har och som du av min inledning kan utläsa har jag inte längre någon. DU vill kunna komma upp i 5 knop då skulle du troligen behöva det som du efterfrågar 10 - 15 hk. Nu måste jag tyvärr direkt slå dina tankar ur hågen. Din badbrygga tål inte en motor i den storleken. Ifall det mot förmodan gick sätta en såpass stor/tung/stark motor på badbryggan så är det näst intill omöjligt att styra därifrån om det går lite sjö.

Ifall du mot förmodan ändå vill ha en reservmotor välj en elmotor så finns chansen att denna fungerar. Den är lättare att flytta reglage på och kan stuvas undan. (Men det är varken billigare eller effektivare att ha något liggande än att teckna abonemang) mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack.

Ni som ändå nu har bensindrivna hjälpmotorer, snälla berätta lite om hur stora de är och hur väl det funkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ojdå. Jag som hadde tänkt montera en trollingmotor på min badbrygga. Kanske inte är så smart då om det börjar läcka såsmåningom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...