Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
caspero8

Luktar Wallas?

Rekommendera Poster

Får in avgasdoft vid utblåsen i ruffen från Wallasen.... Vanligt fenomen? Inbillning? Slangen till skorstenen verkar tät..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland kan det lukta lite fotogen i samband med start men det brukar upphöra efter någon minut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar Wallasen sin luft för uppvärmning utifrån, eller cirkulerar ruffluften genom Wallasen? Båda lösningarna finns. I första fallet kan ibland avgaser följa med in och ge lite lukt. I fall två skall det däremot absolut inte lukta från varmluftsutblåsen.

MvH/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är monterad i bakre sittbrunnslådan, ser inte annat än att den tar luften därifrån. Kanske lite avgaser från skorstenen sugs med.. Ska kolla lite mera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så att returslang för bränsle från värmaren till tanken inte är böjd eller ligger högre än värmaren. Jag hade själv detta problem förra året då jag placerat om bränsletanken till värmaren. Går inte returen rätt, så osar det in....kan ju faktiskt vara rätt så allvarligt, COx är inte nyttigt!

//A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När värmaren i bland puffar vid start blir det övertryck och då pyser avgaserna ut. Helt värdelös konstruktion att bara låta delarna ligga emot varandra utan skruvförband/packning!

Rent teoretiskt finns ingen förbindelse mellan avgaser och varmluften - Varmluften cirkulerar bara inne i båten och inget friskluft-utbyte sker via skorstenen. Dubbelröret i skorstenen kör luftinlopp för förbränning i yttermanteln och avgaser ut i det inre smalare röret.

Min Wallas 1300 är en katastrof. Den är absolut inte tryckstät. Dvs håller du för avgasutloppet och blåser i inloppet så är det i princip inget motstånd - luften pyser ut över allt i hela värmaren. Bestämde mig för några år sedan att råda bot mot detta och plockade isär alla delarna och tätade med tätningspasta för avgassystem i varje övergång. Den blev fantasktiskt tät och luktfri.

Även spiralrören är svåra att få absolut täta. Teoretiskt är det tack vare inluftfläkten hela tiden undertryck i yttre röret så det gör inget om inre heta avgasröret är lite otätt vid inslutningarna det läcker bara ut i ytterröret och cirkulerar in i förbränningen igen, men vid puffar om förbränningen går ojämnt kan avgaser läcka ut både bakvägen via anslutning för inluft och mestadels mellan brännaren och värmeväxlardelen.

 

 



Senast ändrad av tofo | 26 juni 2009 | 14:40



Senast ändrad av tofo | 26 juni 2009 | 14:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...