Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
SwingFit

Problem med motor MD6 + värmare till Vega.

Rekommendera Poster

Har precis varit och tittat på en Vega som det satt en ganska ny utombordare på men den gamla motorn, MD6 sitter kvar. Enligt ägaren krånglade motorn en del och han köpte en utombordare istället, vilket han inte ångrat. jag undrar om det finns bra med reservdelar till den gamla motorn och om det är lönt att ge sig på att renovera den? Jag har inte tummen mitt i handen och har renoverat bil och mc-motorer men är det någon fördel att ha inombordaren? Jag har förstått att utombordaren är bättre när man ska in i trånga hamnar. Det bästa är kanske att båda motorerna fungerar?

En annan fråga -ägaren sa att värmaren inte fungerar. Vad brukar det bli för fel på värmarna i Vega och är det något som går att åtgärda? finns reservdelar?

Jag vill gärna ha svar på dessa frågor innan jag slår till, båten verkar för övrigt vara i bra bruksskick.

/Ronny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin

Värmaren är väl antagligen den gamla gasolvärmaren!
Problemet är väl att den är full av gamla tändstickor och annat skit. Ta loss värmaren, dela den och töm ur pannan, köp ny tät-list som klistras dit med rätt lim. (kolla det) Sedan bör den gå, är inte alls krångligt. Fungerar som en vanlig spis med brännare.
Problem kan också finnas med termostaten och den kan vara rätt så svår att få tag på. Jag hade tur där :) Men med en annons ute så kan man få tag en gammal ganska enkelt ändå, samtidigt som det inte alls är säkert att det är den som är själva problemet.
Utan snarare värmaren och att den aldrig är tömd. Vanligast!

Kolla på vegaklubbens hemsida, där finns en hel del information att hämta i forumet.
Motorn får du säkert hjälp med var som, lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MD 6:or är bra motorer. Väl värda att renovera. Kolla i din båthamn. Där finns säkert nån händig gubbe eller någon som han hjälpa dig.

Dessa gamla dieselfreakar brukar vara värda sin vikt i guld. Kunniga och händiga dock tar hjälpen tid. Så lämna den på hösten för en total genomgång och bestäm att den ska vara klar till 1 mars. Då bli den klar iallafall till sjösättningen i april.

Senast ändrad av CaptainH | 14 juni 2009 | 20:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...