Akitabryggan 0 Postad 14 Juni , 2009 Hej Jag skall byta till 20-23 fot med inombordare. Någon som har tips/rekommendationer om motorer typ Cheva 350 eller Volvo penta V8:or. Tacksam för lite tips, för/nackdelar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikLXIV 5 Postad 14 Juni , 2009 Hej, Se till att den har slutet kylsystem, hel eller halvsystem...gärna monterat från början. Volvo penta 350 (mfl) har väl Cheva-block om jag inte misstar mig? Mvh, Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 14 Juni , 2009 Pratar vi ny båt och motor eller begagnat, i så fall hur gammalt? Lite nyare båtar 20-23 fot klarar ju sig med Mercruiser 4.3 liters MPI rätt bra. Den motorn är ju vanligt förekommande men är en V6 men räcker ofta till för farter uppåt 40 knop V8, där har ju Mercruiser en del fina också som har hängt med många år som du kan läsa om här:http://www.mercurymarine.com/engines/inboards/sterndrives/engines.php Motorerna är i grunden samma sen många år men MPI utan förgasare kanske kan var att föredra. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Akitabryggan 0 Postad 15 Juni , 2009 Tack. Men jag var väl inne i min egen värld när jag ställde frågan... De rör sig om äldre båtar typ slutet 80 början 90- tal. men mycket tacksam för svar /Akita Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 15 Juni , 2009 som Volvo ägare måste jag säga, utan tvekan mercruiser på den frågan... finns delar överallt, och även nytt finns till vettiga priser. Volvo = SVIN dyra delar, dom prylarna som är volvo specifika och man inte hittar nån annan stans. insprutning är bara onödigt elektronik tjafs som fördyrar båtägandet. rejält..... det där med sötvattenkylning kan du åxå slå ur skallen, än mer prylar som kan gå sönder, och troligtvis även komer att göra det, salthalten här är rätt låg så du hinner me många år innan det rostar sönder.. och pratar vi ca 20 år gamla prylar, så spelar det nog ingen roll ändå. det är ändå ett lotteri... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 16 Juni , 2009 Har själv 2 stycken VP290 (egentligen GM350) med Volvoskyltar på... Reservdelar finns till bra priser lite överallt, och finns i ett stort utbud, då motorn är den mest tillverkade V8an i hela världen. Bor du illa till så finns det ett otal sajter som säljer via nätet också. Men det gäller nog nästan Mercruiser också...Där finns ju också en massa sajter och butiker. Skulle nog mer gått efter vilka möjligheter/tillgång till reservdelar/service/reparationer jag har i min närhet, än att välja ett visst fabrikat. Bara som ett exempel, jag satte dit nya longblock på min för tre år sedan. Betalade 17.000:- styck.Tycker faktiskt det är ganska humant (såg att de hade gått upp till 21.000:- i dag). Men ändå... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hplar 0 Postad 17 Juni , 2009 För info, alla bensindrivna GM-maskiner för marint bruk, d.v.s. Volvo, Mercruiser, Crusader, MarinPower, Indmar och ett knippe till produceras i sitt grundutförande av GM Marine Powertrain i USA. Gäller allt från de 4-cylindriga och V6 till V8. Respektive märke beställer för sina egna applikationer och därför skiljer det i viss bestycking och utrustning samt elektronik. Någon i tråden avfärdar MPI-tekniken. Synd, för den senaste insprutningstekniken är både bränslesnål, nedåt 30% lägre bränsleförbrukning, och ger mindre negativa utsläpp samt ger en bättre gång i maskinerna, och inte minst, kräver betydligt mindre ingrepp och service än förgasarmaskiner. GM Marine aviserar för 2010 en ny grupp bensinmaskiner, V8-or för nöjesbåtar, som lär skall vara ytterligare bränslesnåla med kompressorer. Så förgasarmaskinerna är nog borta ur produktionen i en nära framtid. Om man skall ha en V8 eller V6 i en 20 - 23 fotare kan väl vara en smaksak beroende på hur båten skall användas, men att det skall vara MPI insprutning torde väl stå klart, tycker i vart fall jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 17 Juni , 2009 Har inte avfärdat den senaste MPI tekniken, men om du läser så ser du att han är ute efter nått från 80 el 90 talet. så...... betydligt mindre ingrepp skriver du... hur menar du då???? vad är det för ingrepp jag måste göra på en förgarsar motor som är så mycket mer än en MPI? måste ha missat det under mina år som mek dom senaste 20 åren... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 18 Juni , 2009 För och nackdelar med insprutarmotor respektive förgasare. Skulle gärna ha en ny direktinsprutad då bränsleförbrukning är lägre och även utsläpp. Men, Om man ska meka något själv så föredrar jag föragasarvarianten, alteranativt om fima ska meka så blir kostnaden bestydligt lägre i varianten med förgasare. Jämför man sedan slitaget på utrustningen så är det jämfört med med en personbils livslängd så blir båda alternativen i stort sett outslitliga. Men blir det strul med något av alternativen så blir insputaralternativet betydligt dyrare att reparera. Förklaring till outslitliga, Det som slits på en båtmotor är mekaniskt då de får jobba betydligt hårare än en personbilsmotor samt rostproblem. Förgasare går knappast slita ut möjligen få problem av föråldrade delar (membran etc) efter många år. Om man nu har bränslefilter, byter regelbundet filtet och tankar ren soppa. Möjligen kan insprutarsystem få problem med korrosion i elsystem. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hplar 0 Postad 18 Juni , 2009 Killroy, Du är ju en kunnig mek så Du fixar nog det mesta. Jag är full av beundran för grabbarna med mekaniken i bägge händerna och huvudet. Jag håller med om att det är enklare för en mek att hantera förgasare än för en på området okunnig person men det är faktiskt lika enkelt för en kunnig mek att hantera MPI. Det finns faktiskt intern statistik både hos Volvo och Mercruiser som visar att MPI-tekniken över lång tid inte kräver mer service än förgasartekniken. Kolla med dom. Elektronik finns ju för övrigt även i äldre förgasarmotorer från den tid Du nämner, har själv original elektroniskt tändsystem på mina Crusader 7.3 Ci från 1990. Det finns säkert skäl till varför man inte vidareutvecklar förgasarmotorerna för marint bruk hos GM Marin Power utan satsar på insprutsmaskiner som i snitt endast är ca $1000 dyrare i nypris än förgasarvarianten. Begagnat så blir prisskillnaden ngt högre för MPI. Så räds inte en äldre båt med MPI = Multi Point Injection, d.v.s insprut i insugsrören eller med TBI = Throttle Body Injektion (En enklare/billigare variant) som sprutar in i trottelhuset. Funkar motorn bra så har Du ingen anledning att tveka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 18 Juni , 2009 Faktum är att jag avskyr förgasare i grunden, jag lovordade sprut när det dök upp i mitten på 70 talet, har skruvat en hel del sprut och gillar tekniken, sitter F.Ö själv med 2st VP sprutmotorer i min båt, det e skillnad på elektronik o elektronik, anledningen varför sprut är dominerande är att man kan få en mer kontrolerad förbränning, som man i sin tur kan anpassa till katalysatorer o annan avgasrening. lägre förbrukning och renare motorer. MEN... när sprutet eller motorn börjar krångla, vilket kommer att hända förr eller senare, speciellt i en marin miljö då är enkelheten och prisläget i en förgasare oslagbart. och visst är förgasare utdöende.. men det är även ottomotorn på lång sikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mickeoannelie 0 Postad 19 Juni , 2009 Hej! Har en VP AQ231A V8 bensin i min Flipper 717. Törstig men i övrigt en bra maskin, lätt att få tag i delar både pirat och orginal,beg osv. I grunden en Chevrolet 305 och vissa saker finns tom hos bilnasare. Exempelvis köpte jag ny bränslepump från en Cheva-verkstad för hälften mot orginal. Fick plugga en tredje anslutning som inte används vid marint bruk i övrigt samma. Rätt mulligt motorljud även med dämpare får man också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser