Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
broderbrem

Startproblem Force 120 -98

Rekommendera Poster

Hej. Jag vet att Force motorer inte tillhör vanligheterna, men jag hoppas att det finns någon intelligent person där ute som kan förstå vart mitt problem sitter.

Startmotorn spinner igång. Men bendix drevet flyger inte upp och drar igång stora hjulet (kommer inte på vad det heter...).

Jag har bytt batteri (75 Ah) och det är uppmätt till 12,9 V. Solenoiden har 12,8 V när startmotorn inte är på. Och blir 0 V när jag vrider om startnyckeln. Startmotorn får 9,1 V när jag vrider om startnyckeln. Ska det inte gå fram 12,8 V till startmotorn?

Jag har putsat på alla kontakter och alla ledningar ser bra ut (även om jag inte kan se under plastskalet).

Motorn har tjurat så här redan förra året. Men då kunde man ta en skruvmejsel och försiktigt knuffa till under bendixdrevet när det snurrar så for det upp och drog igång motorn.

Om jag gör så nu så flyger drevet upp men orkar inte dra igång motorn. Man hör hur den kämpar men orkar bara sakta dra runt det stora hjulet.

Någon som kan ha en aning vad som är fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har troligtvis dålig kontakt i kontaktblecket inuti startsolenoiden. Vissa solenoider kan man öppna genom att borra bort nitarna som håller ihop huset. Vet inte hur din ser ut. Om du kan öppna på huset så kan du putsa kontakten och sätta ihop den igen, annars så får du köpa en ny solenoid. Jag har delat på solenoider till bla Johnson/Evinrude och Chrysler (föregångare till din Force dock  så är 1998 årsmodell byggda på Mercury komponenter).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. Om man inte kan dela den så antar jag att det återstår att köpa en ny. Har du tumme-pekfinger vad en ny solenoid kostar?

Ska det komma 12,8 (i mitt fall) fram till startmotorn?

Kan man koppla ihop startmotor och batteri direkt och på så vis göra klart att det är solenoiden som är boven?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du kan kolla det genom att ta tex en startkabel och koppla pluspolen direkt på den anslutning som har en röd (brukar vara den färgen) grov kabel som är ansluten på startmotorn. Smörj även upp bendixdrevet (trappetsgängan) lite med en tunn olja. En startsolenoid kostar ca 3-500kr. Finns hos tex Marinshopen och Hansen marin.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta startkabelar och koppla en från minuspolen på batteriet till gods vid/på startmotorn. Pluskabeln kopplas från pol på batteri till den sidan av startrelät (solenoiden) som INTE går till startmotorn. Se till att du har hjälp om det finns minsta chans att de lossnar vid startförsök. Kortslutning är inte kul.

Om det funkar nu så finns det mer att göra för att sänka spänningsfallet fram till startmotorn.

De 12.8 V som du har uppmätt säger väldigt lite eftersom det mätts utan belastning. De 9,1 V du mätt vid start säger mer och jag tycker att det är någon volt för lite. Mät spänningen över startrelät under start så vet du vilket bidrag detta ger till spänningsfallet. Bör handla om ca 0,1 V eller mindre.

Tips för att leta kontaktresistanser.

1 . Mät spänningen på batterietpolerna vid startförsök

2. Mät spänningen vid startmotorn.

Det totala spänningsfallet är den första spänningen - den andra.

Spänningsfall beror på små resistanser som adderas i kretsen batteri - startmotor.

Mät spänningen över varje delsträcka unders startförsök. T.ex. minuspol batteri - gods på start motor, pluspol batteri - startrelä, mät över reläkontakten....  På detta sätt så hittar du den del av kretsen som ger det största bidraget till det totala spänningsafallet. Sätt i första hand in åtgärder i denna delsträcka, men glöm inte att två små spänningsafll blir ett stort.

Om det är startrelät som är boven så kan du, med tanke på att motorn är lite ovanlig, välja ett passande startrelä från någon annan motor i samma effektklass. Funktionen är densamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Tack för alla svar. Men novis som jag är och redan har tummen mitt i handen gällande motorer, så blir jag lite nervös över två olika sätt att koppla från batteri till startmotor.

Guestsson: Från batteriet till Solenoiden går en pluskabel. Från samma dosa går kabeln till startmotorn?! Ovanför finns ytterligare två dosor (men de är inte kopplade till startmotorn, vad jag kan se...) Så hur hittar jag startreglät som INTE går till startmotorn?

Jag har en säkerhetsbrytare på batteriet. Om jag tar pluskabeln från batteriet som nu sitter på solenoiden och istället fäster den direkt till startmotorn och därefter kopplar på säkerhetsbrytaren och försöker starta, borde det inte då visa om det är startmotorn eller selenoiden som är paj?!

M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Guestsson: Från batteriet till Solenoiden går en pluskabel. Från samma dosa går kabeln till startmotorn?! Ovanför finns ytterligare två dosor (men de är inte kopplade till startmotorn, vad jag kan se...) Så hur hittar jag startreglät som INTE går till startmotorn?

Till startrelät går två ledningar, nen som kommer från batteriet och en som går till startmotorn. De är anslutna till var sin plint på startrelät. Du skall använda en startkabel för att parallelkoppla ledningen som kommer från batteriet. Den skall alltså anslutas till samma plint som den ledning som kommer från batteriet INTE den om går till startmotorn.

Använd inte säkerhetsbrytaren för att starta startmotorn. Den är konstruerad för att hantera stora strömmar när den väl är sluten, men förstäörs mycket snabbt om du försöker använda den som startnyckel.

Säkerhetsbrytaren är f.ö. en högoddsare att vara orsaken till de problem du har.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu provat att koppla med startkabel som du sagt och även direkt från pluspol till startmotorn. Men resultatet är detsamma...

Betyder det att startmotorn är boven...?! Eller kan det vara säkerhetsbrytaren (som sitter på minussidan) som ändå spökar?

Motorn har bara gått ca 40 timmar, så man tycker ju inte att en startmotor ska vara utsliten. Eller mår den ännu sämre av att ha stått still så mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu har parallelkopplat både plus och minusledarna med startkablar, mät och försäkrat dig om att spänningsafallet är OK i relät alt. kortslutit detsamma,  så återstår ju inget annat än startmotorn   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...