Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Rabarber

Extremt konstigt startproblem

Rekommendera Poster

Hej alla, Har en Jonsson 90hk, tvåtakts V4. Startmotorn ville knappt dra runt efter vinteruppläggningen. Trots fulladdat batteri. Rev ner startmotorn, och gjorde rent. Kolen såg helt nya ut. Bytte plus och jordkabel från batteri till motor. Använde 35kv för jag tänkte original såg lite tunn ut. Nya presskabelskor och rent överallt.

Nytt försök. Funkade perfekt i 10 sekunder, sedan orkade inte startern igen. Tar jag ur stiften så orkar den. Sätter jag sen i stiften så orkar den i 10 sekunder igen. Ungefär som om det blev jättekompression ??? Orkar dock dra runt motorn för hand med stiften i.

Kanske batteriet? 2 år gammalt 60Ah. Står att motorn vill ha minst 70Ah, men detta har funkat perfekt i två säsonger. Tog startkablar och ett litet batteri (40Ah) och hjälpkopplade. Då orkade startern dra betydligt längre, men inte för att få igång den. Stiften är nya. Och helt torra, verkar inte ha fått fram någon soppa. Aldrig haft några problem med denna motor de fyra år jag haft den.

Tacksam för all hjälp,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Påminner väldigt mycket om mina problem med gammal dieselmotor i segelbåt. Visade sig till slut vara dålig kontakt mellan jordkabeln och godset i motorn. Prova att mäta spänningsfallet mellan olika punkter, t.ex. mellan batteripolen och godset i motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har bytt kablar och gjort rent överallt, också vid motorjorden. Mätning visar på bra kontakt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror absolut att de e batteriproblem.. har varit med om de förr, å då va de ett nytt batteri som gällde trots att de gamla va fulladdat... dom där motorerna kräver enormt!!!!

Sen att du verkar ha ett soppa problem gör ju inte saken roligare!! :-)  Kolla nålventiler i förgasarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer en liten uppdatering: Som sagt: nya kablar och kontakter och kabelskor överallt- Köpte ett nytt 80ah batteri som jag för säkerhets skull laddade fullt över natten.

SAMMA sak! Får väl inte skriva fula ord här, men jag kläckte ur mig några. Vilket var bra. En granne kom nämligen och lånade ut sina krokodilklämmor till voltmetern. Plötsligt kunde jag mäta OCH vrida på starten. Resultatet var att startern fick 11,8v så inget spänningsfall alltså. Ska leta startmotor i morron

Återkommer om det går åt faderulingen i alla fall

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråkigt när de inte funkar!!!.... men jag tycker de låter lite knepigt att de skulle vara startmotorn..hm.. pröva lägg direktström på startmotorn med hjälp av två lösa batterikablar, har du ingen ork då så e de väl ändå kanske så att de e startmotorn.. men skulle de va så att de snurrar å går som de ska så kanske de handlar om startrelät??  

ps. såg att du skulle leta startmotor.... jag kan ordna en om du skulle behöva..  (vet att de finns på verkstan där jag  mekar)  på de här nr kan du få tag på grejer 070 3916542

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag skulle provat att köra startmotorn och när kraften försvinner koppla en skruvmejsel eller nåt över solonoiden. kanske lite ärg där inne skulle bete sig exakt såhär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppatering:

Gav upp. Efter ha bytt allt elektriskt och kollat med voltmätare på startmotorn kunde jag bara med all hjälp härifrån konstatera att det måste vara startmotorn. Hittade en p ELHÅ för 1700:-  Skruvade dit den. På med kablarna och dags för test. Skulle ju bara vrida på nyckeln för att kolla att startern funkade. Då hoppar motorn igång! Vaff...?? Har ju inte ens chokat???

Kan väl bara konstatera att: En startmotor gan paja lite grann. Elfel är mystiska. Den gamla startern har nog varit på väg att paja länge. Tur att det hände vid min brygga och inte ute på en ö nånstans.

Tack alla för råd och tips. Otroligt vad erfarenheter det finns här på forumet.

Glad midsommar

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...