Antonblom 0 Postad 14 Juni , 2009 Håller på och ska köpa båt, men alla dessa Curts tester säger mig inte alltid så mycket eftersom jag inte känner till begreppen. Därför, vill någon vara snäll att översätta??? Begynnelsevek? Vek? Trög? Stampig? Tung? Styv? Tung gång? Tack på förhand! /Anton Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heah 0 Postad 14 Juni , 2009 Såhär uppfattar jag uttrycke n i varje fall. Begynnelsevek? Lutar mkt i början då vinden ökar. Vek? Båten lutar mkt i förhållande till hur mkt det blåser. Trög? Båten svarar inte så mkt på trim och ökande minskande vind. Stampig? När det går vågor så stampar båten. Dvs det upplevs som om båten faller från toppen av vågorna till botten. Detta låter en del och upplevs lite obehagligt. Tung? Krävs mkt kraft att styra rodret alt. att den går genom vattnet istället för ovanpå det. Styv? Båten lutar inte så mkt i förhållande till vinden. Motsatsen till vek. Tung gång? Se tung. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Antonblom 0 Postad 13 Juli , 2009 Tack så mycket! Några till bara! Vad är... Slutstyv? Initialvek? GRP:n (i skrovet) ? Lloyds-specifikation? Tack till den som förbarmar sig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Juli , 2009 En båt som är begynnelse- eller initial-vek (ett begripligt och ett lite finare ord för samma sak) är ju iregel Slutstyv- Den luta en hel del till att börja med men sen blir det inte så mycket värre GPR - glasfiberlaminat. Det vi dagligen lite vanvördigt kallar plast Loyds- specifikation - en byggnorm från försäkringsbolaget (tror jag det är) Loyds Vi seglar använder en massa krångliga ord för att göra oss obegripliga och märkvärdiga. Vänta du bara - det kommer att bli mycket värre med termerna efter hand. Köp nu bara inte en båt som man måste va tre man för att kunna segla. En som kryssar, en som länsar och en som ropar på hjälp. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 13 Juli , 2009 Tips - gå inte för hårt på Curtans tester, ta dem med en nypa salt. Som översikt är 500 segelbåtar... suverän, men tolka den inte bokstavligt. Förutom att den innehåller en hel del direkta faktafel är det en massa tyckande inblandat också, och alla tycker ju inte lika. Dessutom har han inte ens seglat vissa båtar han recenserat, exempelvis baserar han testet av Misil I:an (som jag ägde förut...) på en gammal artikel från 1969 skriven av en annan författare, och man måste väl hålla med om att hur man uppfattar båtar har ändrats mer än något på 40 år..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DehlerMats 0 Postad 13 Juli , 2009 Håller med föregående författare ang Curt G. Suverän sammanfattning, MEN säger MEN testerna är en blandning av gammalt och nytt, det finns säkert 30 år gamla tester som står sida vid sida med nya tester, dessutom är en del tester ganska översiktliga. För 30 år sedan var ett LYS tal på 1.15 fantastiskt bra för en 33 fotare, idag har de flesta 33 fotare 1,20-1,25, så en snabb seglare för 30 år sen är i dagens konkurens ganska långsam, tänk på det när du jämför båtar från olika epoker. Vänligen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser