Gå till innehåll
söndag 02 mars 2025
dymo

oljeblandning % Evinrude 30hk 1990 årsmod?

Rekommendera Poster

oljeblandning % Evinrude 30hk 1990 årsmod?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å räkna nu rätt när du skall räkna ut hur mycket olja du faktiskt skall hälla i den mängd bränsle du har i tanken. En del krånglar ju till procenträkningen nåt otroligt har jag sett. Lycka till.

Senast ändrad av bossee | 14 juni 2009 | 13:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Instruktionsboken till min Evinrude 70 HK 1987 Års så står det 1%

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, men det är 2% som är alenarådenade nuförtiden. Det var några fabrikat som en tid fick för sig att det räckte med 1% men de reviderade ganska snart till 2%. Better safe then sorry om du förstår vad jag menar. Jag antar att du har en motor där man blandar oljan själv i tanken då. Har man oil injection system med oljebehållare under motorkåpan (vanligast, men finns ju även med extern oljetank på vissa lite större utombordare) är de ofta variabel på så vis att oljemängden varierar med varvtalet t ex Suzuki's tvåtaktare varierar oljeinblandningen så att att det vid tomgång är ca 150:1 (bensin:olja) dvs ca 0,7 % oljeinblandning för att sen succesivt öka till 50:1 dvs 2% på fullgas. När man kopplar ur oil injection systemet och har 2% olja i bensinen i tanken så får motorn lite för mycket olja på lägre varv och blåryker lite mer m.m. än nödvändigt men inte mycket att göra nåt åt, men hellre det än att motorn får för lite smörjning och skär.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 14 juni 2009 | 13:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ahh bra att veta då ska jag slå i mer olja nästa gång.

Jag har ju separat oljesmörjning men den har förra ägaren kopplat bort för att va säker på att motorn nu får olja.

Det med uträkningen på hur mycket olja man ska ha i borde ju va bra att lägga upp men 2% på 10L är i min mening 2dl men det kanske blir helt fel hehe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2 dl olja i 10 liter bensin är 2% oljeinblandning.
(2 /100 dl = 0,02 dvs 2 %, eller 0,02 x 100 dl = 2 dl)

/Bo

Senast ändrad av bossee | 14 juni 2009 | 13:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oavsett är det försumbart eftersom du ändå oftast inte har sån precision exakt hur mycket bensin det är t ex i en 10 liters bärbar tank som man fyller på macken. Det är möjligt man kan räkna som du skrev men det bara krånglar till huvudräkningen och har ingen praktisk betydelse att räkna så noga, åtminstone inte på de vanligaste mindre 10/12/20/22/25 liters tankarna.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 14 juni 2009 | 17:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bossee.. f'låt..  klart det i praktiken inte spelar någon roll med 0,04% hit-eller-dit, jag ville bara skoja till det lite  Skäms

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag såg att du skrev med glimten i ögat. Glad
Det är lugna puckar.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...