PaZe 0 Postad 13 Juni , 2009 Nybliven ägare till en Safir Cabin. Jag TROR att det sitter en B20 med dubbla Strömbergsförgasare (CD150). Var på biltema och köpte nya tänddelar eftersom den inte startar. Dock passar inte varken fördelarlock eller rotor. Är det annorlunda delar till en Marinmotor än till en vanlig B20? Tacksam för hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grundlurad 0 Postad 13 Juni , 2009 Nej det skiljer inte på lock och rotor till dessa motorer mellan bil och marin. Skulle däremot tycka att du skulle kosta på lite dyrare saker. Inte för att Biltemas saker alltid är dåliga men det är dumt att snåla på relativt billiga saker. Det är Bosch tändsystem på dom och då funkar det bäst med Boschdelar. ÄVEN tändstift. Sen att motorn inte startar kan ju bero på fler saker än tänddelar. Sen så är det nog en B18 när det är CD 150 fuggar på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PaZe 0 Postad 14 Juni , 2009 Tack för svaret. OK, då vet jag varför inte delar till en B20 fungerade då : ) Du har nog rätt i det, ang delarnas kvalite. Ja, jag är osäker på vad det är som strular. Har felsökt sedan båten inhandlades för en vecka sedan. Har bytt tändningslås o tändstift, haft isär ena förgasaren (flottörhuset). Motorn går ibland...och då spinner den fint. Hoppas att dagens insats kommer att ge lite mer klarhet. Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 14 Juni , 2009 Om du river förgasare bör du byta packningar och ev. membran. Länk till sida om denna typ av förgasare http://www.scribd.com/doc/3851767/stromberg-175 B18/B20 brukar inte vara något problem med att få att gå. Men först bör du ta ett kompressionsprov så du vet motorns kondition. Därefter kolla tändning. Och sedan kan man ge sig på förgasare och bränsletillförsel. Eftersom det sitter dubbla förgasare så måste du även synkronisera dem. Alltså att luftflödet genom dem är samma. Detta kräver ett specialinstrument. Är ett verktyg man sätter mot förgasarna (utan luftfiltren), en i taget och ser till att man får samma flöde genom. Går säkert låna på någon firma. Strombergförgasare har membran till trotteln och dessa kan gå sönder. Då fungerar förgasaren inte. Se sprängskiss i länken jag hänvisade till. mvh Roland Senast ändrad av Ringhede | 14 juni 2009 | 10:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PaZe 0 Postad 14 Juni , 2009 Tack för alla tips! Det visade sig att motorn är en B20, dock är all kringutrustning som fördelare, förgasare osv från en B18! En härlig blandning alltså. Marinan hade rotor o fördelare (Volvo Orginal), fick byta plats på 2 kablar från tändningslåset som jag satt fel : ) Så nu gick den igång och funkade kanon... Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser