Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
PaZe

Starthjälp sökes : )

Rekommendera Poster

Nybliven ägare till en Safir Cabin. Jag TROR att det sitter en B20 med dubbla Strömbergsförgasare (CD150). Var på biltema och köpte nya tänddelar eftersom den inte startar. Dock passar inte varken fördelarlock eller rotor. Är det annorlunda delar till en Marinmotor än till en vanlig B20?

Tacksam för hjälp! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det skiljer inte på lock och rotor till dessa motorer mellan bil och marin. Skulle däremot tycka att du skulle kosta på lite dyrare saker. Inte för att Biltemas saker alltid är dåliga men det är dumt att snåla på relativt billiga saker. Det är Bosch tändsystem på dom och då funkar det bäst med Boschdelar. ÄVEN tändstift. Sen att motorn inte startar kan ju bero på fler saker än tänddelar. Sen så är det nog en B18 när det är CD 150 fuggar på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.
OK, då vet jag varför inte delar till en B20 fungerade då : )

Du har nog rätt i det, ang delarnas kvalite. Ja, jag är osäker på vad det är som strular. Har felsökt sedan båten inhandlades för en vecka sedan. Har bytt tändningslås o tändstift, haft isär ena förgasaren (flottörhuset). Motorn går ibland...och då spinner den fint. Hoppas att dagens insats kommer att ge lite mer klarhet.

Mvh Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du river förgasare bör du byta packningar och ev. membran.

Länk till sida om denna typ av förgasare

http://www.scribd.com/doc/3851767/stromberg-175

B18/B20 brukar inte vara något problem med att få att gå.

Men först bör du ta ett kompressionsprov så du vet motorns kondition. Därefter kolla tändning. Och sedan kan man ge sig på förgasare och bränsletillförsel.

Eftersom det sitter dubbla förgasare så måste du även synkronisera dem. Alltså att luftflödet genom dem är samma. Detta kräver ett specialinstrument. Är ett verktyg man sätter mot förgasarna (utan luftfiltren), en i taget och ser till att man får samma flöde genom. Går säkert låna på någon firma. 

Strombergförgasare har membran till trotteln och dessa kan gå sönder. Då fungerar förgasaren inte. Se sprängskiss i länken jag hänvisade till.

 

mvh Roland



Senast ändrad av Ringhede | 14 juni 2009 | 10:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips!
Det visade sig att motorn är en B20, dock är all kringutrustning som fördelare, förgasare osv från en B18! En härlig blandning alltså.

Marinan hade rotor o fördelare (Volvo Orginal), fick byta plats på 2 kablar från tändningslåset som jag satt fel : )
Så nu gick den igång och funkade kanon...

Mvh Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...