Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Vargskar

Webasto 2011 startar ej

Rekommendera Poster

Hej har ett problem med min webasto.slår på strömbrytaren så att det lyser grönt i lampan och fläkten går i gång men den startar ej?Ibland tänds lampan ett kort tag och fläkten går ej igång.Den har ej varit startad på några år.Tacksam för hjälp,ev kanske relät?Mvh Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att du har motorn igång då den behöver extra ström vid start vrid vredet till max går den inte igång då stäng av och gör samma sak igen du kan även knacka med något mellan hårt på pumpen då den kan ha beckat igen. Så för vi hoppas du får igång den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade samma fel på min och det var glödstiftet som var trasigt, prova att ohm-mäta, det ska vara 2 ohm om jag inte minns fel. Det finns även en thermosäkring på ovansidan som kan ha gått, kolla den med med en ohm-mätare. Jag köpte ett nytt glödstift på Autoexperten. Jag har äve.n manualer i pdf format om du vill ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag har problem med min 2011 jag med den har inte vart igång på 10 år. När jag startar så går fläkten och det kommer vit kall rök ur avgasröret och efter ca 3 minuter dör den. Något tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag har problem med min 2011 jag med den har inte vart igång på 10 år. När jag startar så går fläkten och det kommer vit kall rök ur avgasröret och efter ca 3 minuter dör den. Något tips?

Hej

Teori och praktik: Glödstiftet fungerar och bränsle kommer fram eftersom det ryker ur avgasröret, att den inte tänder kan bero på att det är något litet lufthål (ca 1-2 mm stort ) i anslutning till glödstiftskammaren som är täppt, då kan inte dieseln antända utan den kokar istället, därav den vita röken.

Tips, kolla om det finns nåt sånt litet lufthål som behöver öppnas.

Jag har haft det felet själv på en 3 år gammal värmare.

Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej tack ska titta på detta. Är det glödstiftet som tänder dieseln eller finns det någon annan tändkälla?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan vara spänningsfall till glödstiftet, då blir det inte tillräckligt varmt för att tända bränslet. Jag hade det felet och löste det med ett separat relä som matade ström direkt till glödstiftet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...