ExInferis 0 Postad 13 Juni , 2009 Hej alla sjöbjörnar! Jag är en inte alltför motor kunnig typ som ändå hunnit få en hel del timmar på sjön. Jag är nu intresserad av att koppla elmotor till min Linder och hade då tanken att kunna koppla laddström från huvudmotorn under de längre transporterna. Har dock inte hittat någonting i varken manualen eller på nätet att det skulle vara möjligt på den motorn jag äger. Någon här som har mer kunnskap om just detta? Om det inte finns någon generator är det någonting man kan montera in i efterhand eller är det helt enkelt en ny motor jag behöver? Tacksam för den hjälp ni kan ge //ExInferis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 13 Juni , 2009 Hej! Tyvärr är det knappast möjligt att eftermontera nåt på en utbordare, så om generatorn enligt manualen inte har tillräcklig kapacitet - kanske är det bara en enkel lysspole för lanternor - så är det nog kört!?? En 15 hk motor orkar iofs med en rejäl generator (t.ex. 70A) men dessa kan nog bara eftermonteras på inombordare. Din motor kan alltså ha en rejäl generator - har ingen aning - men detta borde ju isf stå i manualen, så vad står det där egentligen? Antar att du tänker dig att ha en elutombordare som komplement? I så fall återstår nog motorbyte eller släpgenerator, för att få tillräckligt kraftig o snabb laddning. Det senare är orimligt dyrt och omständigt tycker jag. Lite större batteribank och en superduper-kraftig o snabb 230 V-laddare kanske är ett bättre alternativ? Då får du ju lite utökad aktionsradie mellan laddtillfällena. Senast ändrad av Thomas-1 | 13 juni 2009 | 18:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 13 Juni , 2009 Hej, Jag har en verkstadshandbok på Mercury F15ML (manual start) och där står det att den har en rectifier på 12 volt 6 Ampere (Rectified), på F15EL (den med elstart) är den 12 volt 10 Ampere (Rectified/Regulated). Så här ser det ut, se bilden. Det är standard att din motor har en likriktare (rectifier) som på din kan ge 6 Ampere som max men varierar med varvtalet, se bilden i nästa inlägg. Den går även att utrusta med en 10 Amp likriktare. Se artikelnr på detta i bilden om du skulle vilja köpa det. Du kan behöva köpa kabelsats för anslutning till batteriet (artikelnr se bilden) men det borde du kunna göra själv med lite grövre kablar. /Bo Senast ändrad av bossee | 13 juni 2009 | 20:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 13 Juni , 2009 Bild på hur laddströmmen varierar med motorns varvtal på Mercury F15DL. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 13 Juni , 2009 bossee skrev: Den går även att utrusta med 10 Amp laddningsregulator. 10 amperé, det är ju klart värt att koppla in!! Blir lite frågande inför vad som ingår i ombyggnadssatsen, förutom den kombinerade likriktaren (rectifiern) o laddningsregulatorn, samt kabelsatsen. Ofta är det överhettningsproblem i generatorlindningarna som begränsar effektuttaget, lindningarnas lackisolering smälter (ger överslag) eller lindningen åldras snabbt och går av. Så frågan för mig är: Kan generatorn verkligen leverera 10 A kontinueligt långa perioder utan att livslängden allvarligt förkortas, och varför har isf inte alla motorerna originalutrustats med 10A-systemet? Att den endast används för elstart, som ju bara är korta perioder med mkt hög ström, antyder kanske att maxgränsen ligger nära...? Vad kostar ombyggnaden, finns testdata eller kundreaktioner, är frågor som jag skulle undersökt mycket noga innan ev köp. Kanske är de 6 A som redan finns tillgängliga mer driftsäkra och bäst i längden? Inte alls dumt det heller för den delen!! Senast ändrad av Thomas-1 | 13 juni 2009 | 19:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 13 Juni , 2009 Bild på optional 10A likriktaren. Nästa bild vilken laddström man får med den vid olika varvtal. /Bo Senast ändrad av bossee | 13 juni 2009 | 20:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 13 Juni , 2009 Varvtal och ampere tabellen för 10 amp likriktaren. /Bo Senast ändrad av bossee | 13 juni 2009 | 20:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 13 Juni , 2009 Aha...ett missförstånd, laddningsspolarna byts alltså också! Då fungerar ombyggnaden troligen helt OK. En prisfråga om det är värt att byta, kanske kan billigare Ah fås med bättre nätladdare istället, eller rentav en annan motor med stor laddkapacitet? För o nackdelar får vägas, som alltid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ExInferis 0 Postad 13 Juni , 2009 Hej igen och tack för all info! Det stämmer att jag kommer ha elmortorn som komplement till huvudmotorn. Jag har alltid båten på trailer så vid normal användning kommer jag enkelt kunna koppla in en vanlig laddare efter varje tur. Det händer dock jag är ute flera dagat i sträck utan att komma åt en strömkälla och då känns möjligheten till laddström fantastiskt då det kan utöka batteritiden något. Bruksanvisningen nämner tyvärr ingenting alls om möjligheten till laddström. Kanske beror det på att motorn har manuell start och att dom då tyckt den infon var överflödig? Tack Bo för fantastiskt hjälp! Låter som om 10 amp alternativet skulle vara perfekt för min lösning. Åker ofta i strömmande vatten där farterna inte blir alltför höga. Perfekt kunna ta ut lite mer effekt under lägre varvtal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 14 Juni , 2009 köp en sådan satts det funkar bra har monterat några stycken o de är nöjda för kännedom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser