Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
Pekkadoll

Dålig gång på lågvarv

Rekommendera Poster

Har en Suzuki 85hk -91. Går kanon förutom att den ibland missar.

När man ska småputtra (ex parkera) dör den. Går på friläge men så fort växeln åker i vill den inte, om man inte gasar upp den.

Skitiga förgasare? Kassa tändstift? Munstyckena?

Hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna prova att skruva lite på luftskruven, Idle air screw. Har en tabell hemma hur mycket skruven på varje förgasare skall skruvas ut från (lätt) inskruvat läge, kan återkomma med uppgiften ikväll. Du behöver nog skruva ut luftskruven på förgasarna en aning. Kolla även att du har rätt tomgångsvarv med växeln i läge framåt (minns inte men det är nog runt ca 750 varv/min enl varvräknaren). Nya rena tändstift med korrekt gap är ju också en förutsättning för bra gång i allmänhet, inte bara på tomgång. Sen kan det ev vara bensinpumpens gummimembran kan börja visa vissa ålderstecken och är dags att byta men det tvivlar jag på, prova luftskruven, tomgånsvarvet och tändstiften först.
Liknar det här problemet: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=293400


/Bo



Senast ändrad av bossee | 12 juni 2009 | 18:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ursäkta att jag hänger på din tråd.... Har liknande problem med min Johnson 40 El-85-årsm. - den går väldigt ryckigt på lågvarv - stannar dock inte, men näst intill. Förgasarjustering? Hur?

Lars-Inge

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Nu har jag kollat. Suzuki DT85 1991 skall ha luftskruven utskruvad 1 5/8 - 2 1/8 varv (1 varv och sen till Sydväst så att säga - 2 varv och till Nordöst om du tänker dig skruven som en kompassros).

Tomgångsvarvet skall vara 600-700 varv/minut med växeln framåt, i vattnet.
Tändstift skall vara NGK B8HS md gap 0,8-0,9 mm.

Spängskisser där du kan leta reda på var luftskruven sitter (kallas Pilot air screw i listan, under Carburator): http://store.brownspoint.com/dt85.asp

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan gubbs!

 

Har samma problem men undrar lite över det här med att ställa skuven på förgasaren.

Skall man bara ställa in på tredje (nedersta) förgasaren eller ska man skruva på allatre förgasarna? Antar att det sitter en inställningsskruv på varje förgasare?

 

// wobbler

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall justera blandningsskruvarna på alla tre dessa styr hur mycket bränsle varje förgasare släpper in i respektive cylinder. Sedan finns det en skruv gemensam för alla förgasare som ställer tomgångsvarvtalet. Denna styr hur mycket spjällen står öppna vid tomgång. Notera att blandningskuvarna förlorar sin betydelse en bit upp i varvtal, runt 1500 varv skulle jag tror. Så krana aldrig på dessa om det inte är problem med just tomgången.

Hur man ställer tomgång på 2-T har beskrivits många gånger tidigare.

Kör motorn varm och gör en grovinställning så att den åtminstonne går på varv runt 1000 rpm med växel i. Med växel i, jobba med en blandningskruv i taget,. Dra in skruven tills varvtalet börjar sjunka. dra försiktigt ut igen tills den går rent och öppna sedan ytterligare 1/4 varv.

Kör en repa så att motorn blir av med ev. sot. Om nödvändigt justera tomgångsvarvtalet till det rekommenderade (med spjälskruven) och gör om justeringen av blandningskruvarna.

DRA ALDRIG BLANDNINGSSKRUVARNA HÅRT I BOTTEN.

Om någon av blandningskruvarna inte verkar ge effekt på gången som förväntat så tyder detta på att förgasarna behöver synkroniseras så att spjällen öppnar lika på alla förgasare vid tomgång. Synkroniseringen har liksom blandningskruvarna mycket liten betydelse vid högre varv.

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wobbler:

Ställskruven för att reglera tomgångsvarvtalet (spjällstopp) behöver inte nödvändigtvis sitta på någon av förgasarna. På t.ex. Merc V6 sitter den på en arm, ca 20 cm bakom förgasarna. Ta tag i  gaslänkaget (motorn skall vara avstängd, ev. kan du behöva koppla bort gas vajern) gasa lite och leta efter den ställskruv som stoppar rörelsen då du minskar gasen/stänger spjällen.
Alternativt kan du låta en medhjälpare gasa vid reglaget med du kollar vad det är som stoppar rörelsen i spjällänkaget då reglaget förs mot tomgång, även då med motorn avstängd.

Not angående blandningskruvarna:Det är en bra idé att att börja justeringen med att anteckna hur inställningen är innan justeringen påbörjas. Pss kan man alltid återgå till utgångsläget om justeringen misslyckas. En blandningskruv i taget dras i botten (dra inte hårt), räkna varven även delar av varv (t.ex. 2 1/4 varv) och anteckna detta för varje förgasare. Därefter ställs skruven tillbaks till utgångsläget.



Senast ändrad av guestsson | 24 juli 2011 | 08:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack så jättemycket för all hjälp.

Ska göra ett försök nästa gång jag åker ut.

 

/ Wobbler

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...