Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Riro

Måste det vara självfall från en dieseltank?

Rekommendera Poster

Måste anslutningen på en dieseltank sitta i botten eller kan man ha anslutningen på ovansidan med ett rör ner mot botten på samma sätt som en trycktank?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en pump som suger soppan till motorn så borde det gå bra, jämför blåsan på trycktankens slang.

Rent tekniskt borde det gå men det måste bli ett elände att lufta det där systemet om du åker på soppatorsk. Varför denna idé, vad är fördelen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självfallet kan man dra upp dieseln med alla motorers matarpumpar.

Ja, eller nästan, en skraltig matarpump kan behöva hjälp på traven. Kan vara svår att få fram dieseln i början. Luft kan vara svårt för kassa backventiler i matarpumpen. Kan hjälpa att blåsa i tanken samtidigt som avluftningen stängs, t.ex med en svetstång och två tunna träbitar.

Kan du välja är hål ibotten bästa lösningen mot vatten i tanken=dieselbakterietillväxt.

Lägsta punkten. Suger in ev. vatten till vattenavskiljaren som lättare kan inspekteras och tömmas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag skulle ansluta bränsleslangen efter motorbyte märkte att tanken läcker vid utloppet som har lossnat . Funderar om det fungerar att använda en trycktank privisoriskt så jag kan sjösätta och köra båten till bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I så fall är det bara att köra, funkar garanterat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK Tack.

Kan tillägga att det är en 9Hp Yanmar, så jag skulle snudd på klara färden till bryggan med dieseln som ryms i filtret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provade med en vanlig trycktank för utombordare idag, fungerade perfekt. Ställde tanken högre än filtret öppnade luftskruveb och fyllde filtret med hjälp av blåsan på slangen. Luftade sen resten som vanligtoch startade motorn. Kan vara ett bra tips om man får stopp p,g.a. klumpar i tanken så kan man tillfälligt köra på detta vis.

OBS glöm inte att skölja ur ev, bensin ordentligt innan.

Nu blir det förhoppningsvis sjösättning inom kortCool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har låtit trycktanken vara ansluten och provkört motorn vid ytterligare två tillfällen utan att lufta. Fungerar utan problem. Funderar nu på att köpa en polyetentank från Byggplast eller Erlandsons med anslutning på ovansidan (lika trycktank). Funderar även på att sätta en blåsa på slangen så det är lätt att lufta efter ev. soppastopp.

Angående dieselbakterier så tänker jag dels använda någon av dom kemikalier som finns för att förhindra detta, dels lossa tanken efter varje säsong och tvätta ur den ordentligt då den blir lätt att demontera.

Någon som har erfarenhet av Byggplast eller Erlandsons plasttankar? Även byggplasts rostfria tankar bygger på samma princip.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trycktank i plast går bra.Jag bytte i fjol eftersom min gamla i järn hade rostat sönder.Har en Vp MD5B.Har även en gummibollpump på ledningen mellan tank och förfiltret.Den räddade mig hem när filtret var full med dödade dieselbakterier,det gick att handpumpa bränslet så motor höll sig igång.Har filtrerad all diesel med kaffefilter och nu går motorn bra.Handpumpen är även bra vid start för att hjälpa bränslepumpen.Köper numera bara marindiesel vid sjömack och skyr miljödieseln som pesten.Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...