glenn30 0 Postad 12 Juni , 2009 hej vad ska man betala för en gammal monark 4 hk,det är en gammal farbror som har den,den är körd max 10 timmar sen ny säger han o är i mkt fint skick,det är väl samma som crescent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 12 Juni , 2009 Monark/Crescent utombordare är mycket gamla och torde inte vara värd mer än några hundralappar. Som nyast är motorn från 70 talet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 13 Juni , 2009 Den kanske är så gammal att den börjar få samlarvärde... Men om du köper den så kolla impeller och bensinpumpens ev gummimembran då gummi åldras med tiden. Kan vara dags för byte. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 13 Juni , 2009 Sannolikt är detta samma motor som Crescent 3 hk som kom på 50-talet. 1962 trimmades den upp till 4 hk för att kunna hänga med konkurenterna. Den hängde med som Volvo Penta 3,9 (den fula ankungen) ända till 1979, då Gyllenhammar lade ner utombordartillverkningen för att få pengar till utvecklingen av Volvvo 740 Den är luftkyld och har oftast tanken under kåpan. Dvs ingen impeller och oftast ingen bensinpump att bry sig om. Kollar man på Blocket så begärs ofta fantasipriser för dessa motorer, 2000 kr upp till 4500 kr har jag sett. Dessa motorer är dock fortfarande alldeles för vanliga för att ha något riktigt samlarvärde enligt min uppfattning. Jämför med en Penta U21 som oftast har lägre prissättning. Jag vet inte varför men av någon anledning blir vissa grejor på Blocket övervärderade, många gånger begärs priser över vad motsvarande vara kostar ny. Min teori är att man kollar vad andra tar och eftersom det inte finns någon omsättning finns det många höga priser att jämföra med. Mycket få lär bli sålda ens i närheten av de priser som begärs 500 - 1000 kr tycker jag vore ett rimligt pris. Med tanke på att motorn i fråga kan antas vara i mycket gott skick så kasnek 1000 kr kan vara OK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser