Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
miki2

Borttappade växlar

Rekommendera Poster

Hej,

Har precis sjösatt och snabb tagit upp båten igen. Efter ett trycktest av växelhuset så har växlarna hamnat snett, nu får man endast i fram.

Motorn är en Mercury 115, tvåtakt från 2003. När jag tog bort växelhuset så hade jag gasreglaget fullt fram. Märkte upp allt så att det inte skulle hamna snett.

Båten står nu på kärran igen och jag har skruvat bort växelhuset. Upptäcker nu att den delen jag märkt upp är en lös hylsa. Det som måste ha hänt är att hylsan trillat bort på verkstaden och bara blivit ditsatt igen men fel, jag har sen vridit till den enligt mina markeringar och skruvat på.

Hur hittar jag nu rätt läge igen. Om man har gas regl. på fullt fram hur ska jag vrida växeltappen på växelhuset så att det blir rätt.

Mycket tacksam för svar, står ute i ös regn och skricver detta på min mobil.

/Miki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ställ reglaget i friläge i stället o vrid på växelaxeln till friläge annars finns det risk att växelaxeln vrider sig o ändrar läge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis, och det var 9an som måste ha bytt läge när växelhuset var inne för trycktest och jag måste ha vridit den fel när jag satte ihop det och blint litat på mina markeringar.

Fick tipset att ta reglage till friläge och med tång vrida tappen (9an) till friläge från Marindepån och jag har nu fått på växelhuset. Båten står fortfarande på land då jag inte vill vara själv igen på en båt utan back eller friläge.

När jag hittade friläget med tappen tyckte jag att det kändes mycket distinkt så jag är rätt säker på att allt sitter som det ska men man kan i så fall undra varför man (enligt flera beskrivningar jag hittat), ska ha gasregalget fullt fram när man demonterar växelhuset... Varför inte låta det var i friläge hela tiden? Har nu provat reglaget i fram/neutral/back och propellern går endast att vrida i neutralläget åt båda hållen. Vet inte hur jag ska testa det utan att lägga i båten, har ingen tillgång till vattenslang där den står nu. 

Tack för hjälpen

Miki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

YES,

Nu ligger båten på plats. Växelådan funkar perfekt.

/Miki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...