sege 44 Postad 12 Juni , 2009 Tjo, min kamrem på min AQ151 (Flipper) rappade över lite och sen slutade det mest med att remmen stod still. Klacklarna nedslitna till 'tofsar' istället. Nu försöker jag få den nya på plats men jag kan för mitt liv inte hitta några markeringar på remskivan på kamaxel eller fördelarskivan. Plastkåpan som ska ha markeringar i bilsammanhang saknas också, var är markering på topp/block? Någon som har servicehandbok till båtmodell eller bilder som kan visa hur jag hittar markeringar? Verkar ju omöjligt annars... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 12 Juni , 2009 Ska försöka hjälpa dig lite, med risk för att jag velar till det än mer! Vevaxeln går ju att ställa i nolläge manuellt (kolv ett upp) eller vid markeringen på transmisionskåpan bakom remskivan. Mellanaxeln spelar ju ingen roll om du bara har oljepumpen på den med har du fördelare på blocket så bör ju även den stå rätt, går ju dock att ända fördelaren i efterhand. Var en bild i min båtbok enligt bifogad bild på mellanaxeln. Inte helt säker på hur det är på båt men på bil tror jag inte det finns några markeringar för kamaxeln om man inte har plastkåpan. Men går ju att titta hur ventilerna står och ställa där efter. Hittade dock detta som kanske kan hjälpa till lite:http://www.volvoclub.org.uk/faq/B230FTimingBeltAlignment.htm Skulle remmen komma fel händer ju inte så mycket mer än det inte startar eller går jäkligt konstigt va?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sege 44 Postad 12 Juni , 2009 Jag har fördelaren på mellandrevet misstänker jag starkt, har åtminstone en fördelare och den brukar så vitt jag förstår hänga på mellandrevet. Jag hittar verkligen inte prickar, hacka, jack, körnhål eller dylikt. Stört omöjligt. Dessutom saknas plastkåpa. Ska det vara vit färg hål eller? Dreven är ju lite rostiga efter 23 år så färg finns ingen kvar. Mitt hopp står till hål men.. Hur gör jag då? Hur gör jag för att kika och ställa efter ventiler t.ex? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser